Kunna 599 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Kunna. Turen starter fra parkeringsplassen ved moloen på Kunna.

kunna
Fra havnivå til 599 moh på ca. 1,8 km i horisontalen betyr en høvelig bratt tur.  Brattest er det når en har kommet steinura og til det område en går et stykke langs fjellsiden bortover. Opp gjennom kløften kan det av og til være til hjelp å bruke hendene.

kunna_hoyde
Oppstigning om kvelden fra moloen på Kunna. Kveldssola står over Ørskroven, Skjeggen og Høgnakken i Gildeskål.

BILDE_183Likedan ser det ut i retning Horntinden og Hornneset. I bakgrunnen ligger de snødekte Bjærangsfjellene, men sett fra nordsiden.

BILDE_184Utsikt rett ovenfor turens bratteste del. En kløft ligger nedenfor og en ser Meløya med Åmnøya bak.

BILDE_185Nesten på toppen av Kunna. Herfra kan en tusle i slakt terreng oppover til varden.

BILDE_186Nede i havet ligger Støtt som består av Innerstøtt og Svenningen. Helløya ligger allerede i naturreservat Langskjæran. Bolga til venstre i bakgrunnen.

BILDE_187Utsikt i retning Ørnes eller mer nøyaktig Korsnes/Våtvik. De høyeste toppene hvor en synes både snø og breer er Sætertindan.

BILDE_188Her oppe kan en nyte midnattsolen for fullt. Sola kommer ikke til å gå ned og en har lyset døgnet rundt. Det blir overnatting i jervenduken i dag.

BILDE_189Fra varden nordøstover. Skjeggen i midten og nå også fri sikt til Storvika som ligger nedenfor Høgnakken i Gildeskål.

BILDE_190Øra som består overveiende av jordbruksareal. Fjellene bak er Ørskroven, Skrovtinden og Horntinden.

BILDE_191Sola står enda høyt over horisonten selv om det allerede er sent på kvelden.

BILDE_192Magisk lys over Fugløya.

BILDE_193Leggetid er kanskje feil ord dersom en ikke har lyst å legge seg.

BILDE_194Støtt og Bolga.

BILDE_195Sjelden en har en slik utsikt fra sengen. Mykt og godt har natten vært og jervenduken for den nødvendige varmen.

BILDE_197God morgen på Kunna. Turen går tilbake og nedover til moloen som en ser nederst til høyre.

BILDE_196Sørgående Hurtigrute på tur inn til Ørnes. Selv om det er tidlig på morgenkvisten går kursen nedover.

BILDE_198Sti er kanskje overdreven, men en går ned denne lia. Brøytestikker er brukt for å merke retningen.

BILDE_199

Videosnutt fra en senere tur opp til Kunna.