Middagstuva 1236 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Middagstuva. Turen starter fra parkeringsplassen rett nord for den første anleggstunnelen når en kjører fra Fykan opp til Glomfjellet. Sesongens siste skitur på tampen av juni måned.

middagstuva1

Fra 400 moh rett etter den første tunnelen opp til Glomfjellet starter turen. Toppen til Middagstuva ligger på 1236 moh, men det er ikke mulig å gå helt opp på ski. De siste meterne blir det litt klyving, men ikke vanskelig. Det går fint å gå opp i skistøvler.

middagstuva1_hoyde

Ruta til Middagstuva går hovedsakelig langs ryggen opp til toppen. Ikke brattere enn 30 grader, men noen plasser går ruten i utløpsområder for snøskred. Brattere enn 30 grader på toppen. Last ned kartet i høyere oppløsning som PDF fil.

Middagstuva skredBasecamp Middagstuva. Det lønner seg å være tidlig oppe på sånne varmer dager. Slush blir det uansett, men ikke mer enn nødvendig. Kort og godt ligger leirplassen rett der hvor turen til Middagstuva starter.

imageOpp der ligger toppen til Middagstuva. Siden jeg er første mann i dag er det spor fra i går. Toppen er et populært turmål om vinteren. Langs ryggen går ruta oppover til toppen.

imageUtsikt fra ryggen og over Glomfjellet. Nedre og Øvre Navervatnet er fortsatt islagt, men som en ser på snøgrensen vil ikke dette vare altfor lenge. Markant er også Seglfjellet synlig fra midten litt til høyre.

imageTemmelig i midten ligger Glomfjord. Glombreen ligger rett ovenfor og er fortsatt dekt av snø. Den høyeste toppen stikker frem er Istinden med sine 1194 moh.

imageIkke langt før en kan ta skiene og det blir litt klyving. Til venstre er flere hengskavler som krager ut flere meter. Det er nok ikke lurt å velge en linje som går rett nedenfor skavlene.

imageAv med skiene og videre oppover til fots. Fjellet til høyre er Glomsteet som ligger ved Glomfjorden.

imagePanoramautsikt over Svartisen. Til venstre Storglomvatnet med Svartisens iskappe. I midten ligger Holandsfjorden med Helgelandsbukken som landemerke. Glomsteet til høyre for midten.

imageEn liten titt sørvestover i retning Holandsfjord og Helgelandsbukken. Ut på kysten ser en tydelig at det blir mindre snø i høyden. Men så langt er det skiføre her oppe selv om den sikkert kommer til å “suge” litt på turen nedover.

imageHøyde 1 209 i forgrunnen og Glomsteet bakom der. Over disse fjellene kom sabotørene fra operasjon Muskedunder under 2. verdenskrig fra Bjærangen til Fykan. Veldig artig å se dette området herfra.

Helgelandsbukken i all sin skjønnhet ruver over Holandsfjorden. Iskappen til Svartisen vises til venstre.

imageToppen er nådd, 1236 moh. Markert med en varde og et gammelt signal som er preget av de røffe klimatiske forholdene på toppen.

imagePanorama utsikt over Glomfjellet. Nedre og Øvre Navervatnet litt til venstre bak varden og Storglomvatnet til høyre. Helt til høyre ligger Svartisen.

imageEn skulle ikke tro at det var noen som turte å renne ned rett nedenfor hengskavlene. Bare flaks et dette gikk bra. Skisporet vises tydelig nedenfor skavlene til venstre.

imageSvartisen med Snøtinden i midten. Snø, ski og dette i tider med midnattsol. Kan det bli bedre?

imageIngen topptur uten toppturbilde.

Et lite sammendrag fra turen er også tilgjengelig på Youtube.