Seta 660 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Seta. Turen starter fra parkeringsplassen på Låter.

seta

Omtrent 2,4 km fra havnivå til toppen av Seta på 660 moh. Første delen er litt våt og stien går slakt oppover til en kommer til Låtervatnan. Stien tar svinger sørover og terrenget blir brattere. For å komme seg på toppen går en opp fra baksiden til Seta.

seta_hoyde

Bru over bekken over en liten kløft og bekken som renner ned fra Låtervatnan. En går opp gjennom en veldig fin furuskog.

Terrenget er i begynnelsen slakt, men blir brattere etter hvert. Et stykke videre opp i skogen renner elven fra Låtervatnan ned som en må krysse.

På den andre siden av fjorden ligger allerede Steigen kommune. De høyeste toppene er del av fjellene Kråktindan og er opp til 1 000 meter høy.

Strandåtindan er et fjellområde som er populært blant klatrere. Skal en gå traversen over Strandåtindan må en holde seg til høyre. Skal en til Seta holder en seg rett frem for så å bøye av til venstre.

Et lite vatn som ligger inneklemt mellom Seta og Strandåtindan. På alle sider går fjellveggene rett opp.

Ikke lenge før en kommer til toppen. Strandåtindan er vesentlig høyere enn Seta og sperrer for sikten sørover.

Østover ligger Indre Låtervatnet med Eidetinden til venstre og Kaffetinden til høyre. Kaffetinden kaster sin lange skygge i morgensola.

På andre siden av dalen ligger Eidetinden, Kjerringøys høyeste fjell. Veldig kompakt og bratt er det neste fryktinngytende. Fra dette perspektivet kan en lure på hvordan en kommer opp dit.

Et lite glimt av Steigen mellom fjellene på Kjerringøy.

På toppen med Strandåtindan i bakgrunnen. Helt borterst synes en liten del av Landegode.

Panoramautsikt over Strandåtindan og Kråktindan til høyre i havet. Å komme seg videre opp til Strandåtindan er vel ikke mulig uten klatreutstyr.

Strandåtindan til venstre og Eidetinden til høyre. I midten ligger dalen en kommer opp og der en går til Låtervatnan.

Panoramautsikt med Eidetinden til venstre og Strandåtindan til høyre. I midten ligger Indre Låtervatn og Kaffetinden.

Indre Låtervatn med Kaffetinden som stuper rett ned. Til høyre en av toppene som er del av Strandåtindan.

Ikke fullt så enkelt å få Eidetinden i sin full størrelse på et vanlig bilde.

Seta vises i midten og en skjønner nok hvorfor en må gå rundt og opp fra baksiden.