Heia-Bostolia-Erlingbu-Heia

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Erlingbu i Bodømarka. Turen starter fra parkeringsplassen på Heia rett ved Soløyvannet. Første delen av turen går en i oppkjørt skiløype og etter ca. 2,5 km er det bare å tråkke opp sporet selv. Turen er veldig populær at det egentlig alltid går skispor rett frem til hytta.

bostolia

Parkeringsplassen ligger på ca. 80 moh og det er bare 200 høydemetere til Erlingbu. Men litt opp og ned går det underveis slik at det i summen blir mer.

bostolia_hoyde

Helt uproblematisk tur med tanke på skredfaren. Last ned kart i høyere oppløsning som PDF fil.

bratt_bostolia

Vinteren har vært mild og Sandjordelva er fortsatt åpen. Det snør og lover bra skiføre for denne turen.

Brua over Sandjordelva. Vanligvis er dette en del av det preparerte løypenettet i Bodømarka. I dag ble løypen ikke preparert og det mangler litt snø enda.

I oppoverbakken gjennom skogen. Det er bare å følge løypen i retning Erlingbu.

Her ender den delen av løypen som blir preparert. Rett frem går løypen videre i retning Erlingbu. Til venstre går løypen til Bostoliskaret og Skautuva.

Alle løypene er godt skiltet og gjør det enkelt å orientere seg – også i vær med begrenset sikt. Fra veiskillet er det 2,8 kilometer til Bostoliskaret. Løypen følger en traktorvei opp gjennom skogen.

Der traktorveien slutter må en finne sin egen vei. Men dette er ikke så farlig så lenge en følger de røde merkene. Litt lenger opp i høyden er skogen ikke så tett lenger og blir dominert av bjørktrær.

Veldig fint er det å gå gjennom bjørkskogen. Her et stykke nedenfor Bostoliskaret.

Også her i Bostoliskaret er det godt skiltet for å finne frem til sitt mål. 5,1 kilometer er tilbakelagt og 3 kilometer igjen til Erlingbu.

Utsikten er det ikke noe å skryte av i dag. Bildet ble tatt i retning Langvatnet og Store Svartvatnet rett før en endrer kursen sør/sørvestover i retning Erlingbu. I skogen står et skilt som advarer mot et stup og her er vel den bratteste nedkjøringen på hele turen. Men helt uproblematisk.

Det snør og snør. På grunn av været er Erlingbu ikke åpen og dermed blir det bare en kort pause. Fra Erlingbu går turen tilbake til parkeringsplassen på Heia.

I området Furumoen dominerer – hvem skulle tro det – furutrær. Et veldig flott landskap venter her.

Mye snø og vind i dag. Isen fester seg i både lue og skjegg.