Gåvdestinden 1251 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Gåvedestinden, høyde 1251. Turen starter fra Stormdalsholet. Fra fv. 494 svinger en ved Grottåga av til høyre, så følger en elva til Førsbakkan. Fra Førsbakkan skogsveien til høyre opp til Uglefjell. Ved parkering ta hensyn til hyttene og skogsveien som går opp. Opprinnelig skulle turen gå til Gråtåtinden, men det var for isete og avblåst på sørøstryggen til tinden. Alternativt ble det tur til Gåvdestinden, høyde 1251, som byr på slakere terreng på toppen, men fin nedkjøring over Rønnåfonna.

gaavdestinden

Turens første del går gjennom skogen og Larshaugen og er forholdsvis bratt. En blir fort varm og ved ca. 340 moh er skoggrensen nådd. Mellom Rønnåga og Litle Gråtåga går en opp for å sikte seg inn på nordsiden av Rønnåfonna. Derfra slakt oppover lags ryggen mot Gåvdestinden. OBS! På grunn av dårlig satellittdekning stod GPSn “fast” en stund på 470 moh.

hunstadtoppen_hoyde

Mellom Larshaugen og Moan har terrenget en helning som delvis er større enn 30 grader. Her ligger også en del utløpsområder for snøskred. Fra 700 moh og oppover går ruten hele tiden i terreng som ikke er skredfarlig. Last ned kart i høyere oppløsning som pdf fil.

gaavedestinden_bratt

På skogsveien opp i retning Jordbru. En må ikke gå over brua, men svinge av til venstre i retning Larshaugen.

Fin med pudder i skogen. Det lover bra for turen nedover. Skogen er tett, men ikke for tett for fin skogskjøring.

Et lite stykke over skoggrensen. I midten ser en Tellingen som er et landmerke når en går over til Saltfjellet.

Færre trær og litt annerledes føre. Pudderen forsvinner og blir til mer hardpakket snø. Utsikten mot Rønnafjellet.

Tellingen til venstre og Tverrådalen i midten med sin skogkledde dalbunn. Til høyre ligger Tverråfjellet. Opp gjennom Tverrådalen er det mulig å komme seg østover i retning Saltfjellet.

Utsikten sørover der sole i lunsjtiden står på himmelen.

Utsikt nordøstover over Beiardalen. Høyeste toppen på dette bildet er Ramsgjeldtinden med sine 1234 meter.

Det går slakt oppover og etter hvert får en øyet på Gråtåtinden, som er det egentlige turmålet for denne turen. Store hengskavler ligger i skyggen og en bør holde seg unna kanten.

Det er isete og vinden har blåst bort mye av snøen. En ser masse steiner og klipper som stikker opp og som gjør det vanskelig å komme seg opp. Området mellom hengskavlene og steinene ser greit at fra lang avstand, men er nokså isete.

Turen går derfor videre i retning Gåvdestinden som en ser til høyre på bildet. På kartet er avmerket to topper, en h1291 og en h1251. Siden forholdene ikke er bedre på toppen 1291 skal en nøye seg med høyde 1251 i dag.

Ca. 1200 moh og en får en flott oversikt over fjellene i Beiarn kommune og østover. Vidstrakte fjellområder kledd i vinterdrakt med blå himmel og sol.

Høgtinden med sine 1405 meter til venstre. Fjellene i nord og der bare de høyeste toppene er synlig er Børvasstindan i Bodø kommune.

Vestover ser en Høgnakken og Høgstjerna som ligger i Gildeskål kommune. Fra de høyeste toppene i Beiarn er det altså mulig å se havet.

I motsatt retning derimot kun fjell. Bakom disse fjellene ligger Saltfjellet.

Utsikt fra høyde 1251 østover. I forgrunnen ligger Tellingen i Beiarn kommune, i Bakgrunnen ser en Ørtfjellet. Ørtfjellet ligger på Saltfjellet og i Saltdal kommune.

Utsikten nordøstover går i retning Sulis og Sverige. Det er vanskelig å bedømme avstander, men en får føling at det er nokså langt til Sulis.

Høyde 1251 er en forblåst plass i dag. Kuldegrader til tross for sol og vinden har satt sine merker i snøen.

DSC00457Gåvdestinden med sine 1291 meter. I dag og med dette føret skal en nøye seg med å ha kommet hit.

Panoramabilde i retning øst over Beiardalen og i retning Saltdal kommune og Saltfjellet. Nå gå turen tilbake.