Vågøyvatnet rundt

Publisert den

Kart med GPS spor over turen rundt Vågøyvatnet. Turen starter fra parkeringsplassen på Maskinisten. Vinterstid er denne turen – i hvert fall på ski – for spesiell interesserte. Noen partier på sørøstsiden av Vågøyvatnet er på fjellski litt bratt, samt at stien er delvis smal. Det går fint å gå turen vinterstid på føttene.

Mye opp og ned går det rundt Vågøyvatnet. Småkupert terreng der turens høyeste punkt er 190 moh. Ca. halvparten av turen går utenfor oppkjørt løype, mens resten går i lysløypa rundt Vågøyvatnet.

Fra Maskinisten går turen opp lysløypa i retning Vågøyvatnet. Fin oppvarming for å komme i gang i oppoverbakken.

Bodømarka er bra skiltet og det er vanskelig å gå seg vill. Fra veiskillet er turen rundt Vågøyvatnet på ca. 6 km.

Om det er sommer eller vinter så er turen rundt Vågøyvatnet en populær tur. Skispor ser man her nok ikke og løypa er godt oppgått.

Fort kommer Vågøyvatnet i synet. Denne vinteren har det ikke vært mye snø og tilsvarende ser det ut i Bodømarka. Litt snø på toppen av Keiservarden til venstre.

Så vidt at det er is på Vågøyvatnet. Turstien går rett forbi vatnet på sørsiden før den forsvinner i skogen.

Utsikt nordover fra “stranden” til Vågøyvatnet. I det fjerne ser en fjelltoppene som ligger i Sjunkhatten nasjonalpark.

Ved foten av Junkerfjellet går stien gjennom skogen. Ikke alltid en for øyet på Vågøyvatnet.

Utsikt sørvestover i retning solnedgang denne vinterdagen. Her begynner en å sette kursen nordover og snart er halve turen rund vantet unnagjort.

Veiviser til Bestemorstua. Stien går videre gjennom skogen i retning nord. Herfra går det oppover mot turens høyeste punkt.

Snart ca. 190 moh med utsikt over Vågøyvatnet. Her er det også en forlater turstien og en følger lysløypa videre på nordsiden av vatnet.

Utsikt nordover i retning Skautuva. Vinteren har vært veldig mildt så langt uten stor snømengder. Vinden gjord sitt og tilsvarende er toppene til fjellene på Nordsiden veldig avblåst og byr ikke på noen stor skiglede.

Fra nordsiden av Vågøyvatnet åpner seg utsikten mot Junkerfjellet.

Siste delen av turen nedover i retning Maskinisten. I skiløypa ser en mot Sandhornet i Gildeskål kommune.