Svensdalsfjellet 607 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til fra Svensdalsfjellet. Turen starter fra parkeringsplassen på Heia ved Soløyvatnet. Turen folger sommerløypa og skogsveien helt opp til hytta “hytta i fjellet” ved skoggrensen. Derfra de siste 150 høydemeterne på snaufjellet til toppen.

Fra 50 moh til ca. 600 moh på skogsveier med jevn stigning oppover. Fra ca. 300 moh blir det brattere helt til toppen. I skogen kan det gjerne ligge pudder som krever sin innsats for å komme seg opp, mens toppen er utsatt for mye vind med skare og is. Det er ikke uvanlig at det kan være avblåst.

Første delen av turen går i skiløypa fra parkeringsplassen på Heia. Brua over Sandjordelva ligger i solskinn og løypa går opp og gjennom skogen.

Før en kommer til langbakken opp i retning Furumoen svinger en av til venstre. Snart kommer en til brua som går over den elva som renner ned fra Langlivatnet.

Godt skiltet og turen går videre i retning Skautuva. Fra parkeringsplassen hit er det ca. 2,2 km. Spesielt i dette området finnes det en del skogsveier og her gjelder det å ikke rote seg bort, men gjør det riktige vegvalget.

Urørt pudder på skogsveien. I dag er det drømmeforhold med fint skiføre hele veien.

Igjen et “kryss” som er skiltet. Her har valget mellom Bostoliskaret og Skautuva. Helt borterst og med sola på toppen ser en Skautuva. Turen i dag går videre rett fram – eller til venstre for skiltet på bildet – og i retning Skautuva.

Granskogen ligger bak meg og lenger opp i høyden blir det bjørkskog. Utsikten blir bedre og en ser over hele Bodømarka. I Bakgrunnen ser en Mjønesfjellet og Kistrandtindan.

Mot sør ligge Saltfjorden og Bodøs karakteristiske fjellmassiv Borvasstindan. Skyene henger lave i dag og det er så vidt at en kan se toppene.

Kistrandtindan og Mjønesfjellet i det fjerne. Nede i dalen går løype til Bostoliskaret.

Blikket vendes vestover. Kupert terreng og noen høydemeter igjen før en kommer ut av granskogen. Turen går videre på skogsveien og langs ryggen ovenfor denne dalen.

Løypa er ikke merket, men det er ikke vanskelig å finne frem. Det er tydelig hvor skogsveien går sommerstid og det er godt ryddet for skog her.

Et lite synsbedrag. Skogen ser tettere ut enn den egentlig er her. Fin med pudder i dag og en kan gleder seg til nedkjøringen i skogen.

Toppen til Svensdalsfjellet er mer utformet som et platå. Området er værhardt og bruker å være avblåst. Til venstre ligger Landegode, bare noen få meter igjen til varden som markerer toppen til Svensdalsfjellet.

Utsikt nordover i retning fjellene til Sjunkhatten nasjonalpark. Det er mye bygevær i dag, men enn så lenge skinner sola på toppen.

Svensdalsfjellet er skipost 29 i år. Isen på varden tyder på hvor værhardt det er her oppe og vinden har herjet godt.

Utsikt nordover med Skautuva i midten. Litt til høyre ser en Steigtinden, mens Mjellefjellene ligger mot venstre. I år har det vært veldig lite snø på toppene i området som i utgangspunkt allerede er utsatt for mye vind.

Utsikt i retning vest og Landegode. Sent i mars står sola høyt opp på himmelen og kveldene blir lysere.

Retning sørvest ligger Bodø. Her oppe er det mer skøyteføre enn skiføre. All snøen er blåst bort og det er bare is igjen. Masse steiner stikker opp og skiene ligger derfor et stykke lenger nede og nedenfor toppen.

Ytterlig et landemerke som er synlig fra flere plasser rundt omkring i Bodø. Steigtinden i Sjunkhatten nasjonalpark. I forgrunnen ligger Skautuva som bare er en Steinkast unna Svensdalsfjellet.

Skautuva og Mjellefjellet i retning nord. Mens Skautuva bader er sol henger det tunge skyer over Mjellefjellene.

En snøerling kommer innover fra Saltfjorden. I bakgrunn ser en rett inn i Åselidalen og Børvasstindan.

Litt av hvert en får værmessig i dag. Sol, blomkålskyer og en snøerling. Utsikten er sørover mot Saltfjorden.

Fra havet kommer været innover mot land. Rett frem ligge Bodø by med Løpsfjellet og Keiservarden. Helt til høyre ser en Hjartøya nord for Bodø.

Skogkledde åser i Bodømarka. Utsikten i retning Bostoliskaret og Hopsfjellet.

Fra Svensdalsfjellet kan en gå videre til Skautuva som ligger til venstre. Til høyre ligger Steigtinden i skyggen av skyene.

På tur ned til Heia får en se Soløyvantnet. Rundt Soløyvantnet har en mange turmuligheter, samt at mange topper i Bodømarka kan nås derfra.

“Hytta i fjellet” ligger ved skoggrensen og er et greit orienteringspunkt på turen. Skogsveien og så sti går nesten helt rett opp hit.

Ett svar på “Svensdalsfjellet 607 moh”