Hovdsundet

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til fra Hovdsundet. Kjør fv. 834 fra Bodø i retning Kjerringøy. Turen starter fra Mulstrandvika som ligger rett sør for Mjelle. Det har vært problemer med høydemålingen på GPS og derfor er det ikke laget noen høydeprofil for turen.

Turen går hele tiden mer eller mindre i fjæra på sørsiden av Ytterheia/Hovden. Noen plasser er stien tydeligere enn andre plasser. Utsikt fra Mulstrandvika i retning Bodø.

I Finnvika ligger en går rett ved foten av Mjellefjellet. Mjellefjellet består av toppene Mjelletinden, Breitinden, Valviktinden og Litltinden. Kollen er en topp som en ikke ser herfra og som ligger bakom de her synlige toppene.

Utsikt over Mulstrandvika og i retning Steigtinden. Til høyre ligger Skaugskaret som er ruten opp til Steigtinden fra Nordsia.

Auvika med Landegode i bakgrunnen. Turen følger stranden og svabergene i midten av bildet.

Den første stranda en må gå over på turen til Hovdsundet. Auvika ligger idyllisk mellom fjord og fjell. Til venstre ser en Steigtinden, til høyre Skaugtuva.

Når en har lagt stranda til Auvika bak seg må en komme seg noen høydemeter opp til nest vik. Her får en også fin utsikt over hele Auvika.

Etter Auvika kommer en til Rørvika. I motsetning til Auvika er det ikke noen sandstrand her, men mye rullesteiner. Litt mer konsentrasjon kreves for å ikke trø over. I bakgrunn i midten ser en Auvika, til høyre Rørvikholmen.

Så gå turen videre med utsikt i retning Skaugtuva som ligger i midten på bildet. Til høyre ser en Svendsdalsfjellet.

Så er det vik nummer tre en treffer på. Denne heter Trollvika og herfra er det ikke langt til Hovdsundet. Det er lett å miste stien, men enklest er det å holde seg i vika for å gå opp bergene på andre siden.

Hovdsundet. Dersom temperaturene i Nordnorge ikke er karibisk så er i hvert fall utsikten det. Sandstranda forbinder hovden med Litlhovden og fargene i sjøen er fantastiske. I det fjerne ser en fjellene i Lofoten.

Det er nok også mulig å ta seg ned til stranda, men turen vil da bli rimelig bratt. Mye enklere er det å seg dit med kajakk.

Litlhovden og Hovdskjæret. Det finnes mange fine utsiktspunkter der en kan se ned på stranda til Hovdsundet.

“Hatten” er en liten holme som ligger rett på nordsiden av Hovdsundet. Bakom fjellene i Steigen kommune.

Turen går tilbake med utsikt over Skaugtuva, Svendsdalsfjellet og Løpsfjellet.

Utsikt sørvestover i retning Bodø. En ser så vidt Linken på Rønvikfjellet. Bakom og i midten Sanhornet på Sandhornøya om kjent landemerke. Helt til høyre Fugløya som akkurat som Sandhornet ligger i Gildeskål kommune.

På turen ned til Trollvikka lønner det seg å snu seg av og til for å se Hovdsundet fra forskjellige perspektiver.

Fjellveggen stuper bratt ned i sjøen og gir litt ekstra dramatikk. Litt avhengig hvor en står er det en fordel å ikke ha høydeskrekk.

Her ligger vikene som på en perlesnor, på rekk og rad. Rørvika og Auvika helt i bakgrunnen. Til venstre fjelltoppene til Mjellefjellet.