Korsviksanden-Fjær

Publisert den

Kart med GPS spor over turen fra Korsviksanden til Fjær. Turen starter fra parkeringsplassen på oversiden av Korsviksanden.

Som høydeprofilen viser går en rett på sak her og fra havnivå opp Storskaret til ca. 410 moh. Derfra nedover og en må forsere en liten “hump”, H-400. Snill terreng nedover og i retning Barbruheia. Turens siste del i retning fv. 834 er en fin rusletur bortover.

Parkeringsplassen ved Korsviksanden gir god plass til biler. På finværsdager blir området brukt mye. I midten ser en Storskaret som turen skal gå opp i dag. Men først må en komme seg litt opp og gjennom en god del skog.

Det finnes ikke noen sti opp Storskaret, noe som tyder på at denne ruten ikke er godt veldig ofte. Steiner som er overgrodd med mose dominerer nederst i skogen.

En må komme seg opp noen høydemeter før en får litt utsikt. Overalt er det tett skog, men noen plasser ser en hvordan fjellene stiger opp på begge sider. Her føler en seg litt inneklemt og kjenner hvor mektig fjellene rundt er.

Langt nede ligger Korsviksanden, en ypperlig badestrand. I midten av bildet vises Møsterøya. Selv om det allerede er juni er det ikke fullt så grønt i skogen som man egentlig skulle tro.

Her går det bare en vei, nemlig oppover. Om en holder seg til venstre eller til høyre siden må en bare finne ut av i og med at det ikke finnes noen sti her. Så langt har det vært en del gress og det var ikke problematisk å ta seg frem.

Litt lenger opp forsvinner gresset og en kommer til en steinur. Det er greiest å gå her og en slipper å gå i skogen. Store steiner gjør det lett å komme seg opp i skaret.

Så blir utsikten bedre med hvert eneste høydemeter. Til venstre ligger Mjellefjellene, i midten Møsterøya og til høyre Landegode. Det er fint vær i dag og tilsvarende mange biler parkert ved Korsviksanden. Nesten tropiske farger ved stranden, tempreturene er visstnok lavere enn der.

Bare enkelte trær som trosser forholdene her oppe i Storskaret. Nå er det ikke langt igjen til selve skaret, men brattere skal det bli.

Lenger opp må en være litt mer fokusert siden det er et område med mindre steiner. Greit å ha litt fotfeste dersom en ikke kan balansere på store steiner.

På bildene som er tatt oppover er det vanskelig å formidle hvor bratt det er oppigjennom, men når en snur seg rundt og tar en titt tilbake får en kanskje et bedre inntrykk.

Utsikt fra skaret mot sørvest og i retning Landegode.

Utsikt fra skaret nordøstover, litt snø er det igjen på ca. 400 moh. Nede ligger Indre Fjærvatnet med Kvarven/Blåfjellet bakom. Helt borterst ligger Kjerringøys høyeste topper, Eidetinden og Strandåtinden.

Mot sørøst ligger Breifjellet og Heimdalstinden. På nordsiden er det en del snø igjen i år. Bakom fjellene i Sjunkhatten nasjonalpark.

Bebyggelsen på Fjær ligger idyllisk, til høyre Indre Fjærvatn. I bakgrunnen til venstre ligger de snødekte fjell i Steigen. Men også på Eidetinden og Strandåtindan er det noe snø igjen på toppen.

Fjærkjerringa med sine to topper på henholdsvis 582 og 594 moh. Ikke uoppnåelig, men det skal bli en annen gang.

En liten avstikker opp i høyden viser Breifjellet til venstre og Storskaret helt nederst. I midten vises Steigtinden og Mjellefjellene til høyre.

Til høyre ligger fjellene i Sjunkhatten nasjonalpark. Litlvatnet i forgrunnen, til venstre Sørvatnet. Langt borte ligger Durmålsvatnet og Ryvatnet.

Turen går videre i retning H-400 som ligger til høyre. Dette er den siste stigningen før en går ned til Barbruheia.

Et blikk tilbake i retning Fjærkjerringa. H-582 til venstre og H-592 til høyre.

Nedstigningen begynner i retning Barbruheia, på bildet til venstre.

Herfra er det mulig å se nedover til Kjerringøy handelssted og øyas sentrum. Øya utenfor handelsstedet er Store Kjerringøya.

Breifjellet og Heimdalstinden. Storskaret ligger til høyre for Breifjellet. Helt til høyre H-400.

Lokal fjelltrimpost på Barbruheia. I forgrunnen til høyre H-400 og bakom titter Fjærkjerringa frem. Storskaret ligger omtrent i midten og bakom H-400.

Så går turen ned i retning Fjær der det ligger en del gårdsbruk og hvor det drives noe landbruk.