Gamlifjellet 280 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Gamlifjellet. Turen starter fra parkeringsplassen ved idrettsbanen på Lødingen utenfor Bodø.

Forholdsvis lang tur på 10,6 kilometer for å komme seg opp 280 høydemeter. Nesten 2 kilometer bortover før den første stigningen kommer. Lenger oppe lett gått og fint turterreng.

Turen starter fra idrettsbanen på Løding. Det er gode parkeringsforhold og godt merket fra begynnelsen av.

Ny bru over Storelva gjør det lett å krysse elva. Noen ildsjeler har lagt ned noe arbeid her. Brua gjør i hvert fall inntrykk.

Også den første delen av stien er godt tilrettelagt med planker. Området kan vært vått og bløtt og når en går på plankene blir en i hvert fall ikke våt på starten av turen.

Før en må krysse igjen Storelva går turen gjennom en fin bjørkskog.

Neste kryssing er tilrettelagt med planker. Til og med en liten gapahuk ble snekret sammen for å kunne ta seg en liten pause underveis.

Ved krysset ovenfor Storelva er det skiltet godt hvor en skal gå videre. Hele ruta til Gamlifjellet er godt merket med rød bånd og farge.

“Landemerke” på turen til Gamlifjellet er høyspentlinjen. På stolpene henger det noen merker slik at en ikke går seg vill. Terrenget er delvis bløtt og stien kan være delvis litt vanskelig å se.

Noen nye merkinger på fjellet. Jo mindre trær desto flere steiner er brukt for å vise vei. I tillegg er det brukt noen gjerdepåler som vises godt i terrenget. Til venstre stikker Steigtinden frem.

Selv om solen ikke skinner og det er overskyet er det fint turvær. Ikke for varmt og fine temperaturer. Her ser en i retning Lødingen, i midten Tverrlandsbrua.

Børvasstindan som egentlig består av Åselitindan og Falkflogtindan. Selv om vi er i midten av juni er det fortsatt mye snø å se i fjellene. Noen av toppene kan en kanskje først bestige i løpet av høsten.

Landskapet flater ut og er litt mer småkupert. Lett gått terreng gjør at en kommer seg fort videre. Gamlifjellet ligger bakom det kuperte terrenget en ser her.

På tur opp til Gamlifjellet kommer en forbi en del små vatn. Et idyllisk og rolig landskap gjør turen til en fin opplevelse.

En liten bekk som kommer ned fra fjellet. Det mangler ikke på vann og vatn på denne turen.

Forbi dette vatnet holder en seg til venstre og det er ikke langt igjen til toppen. Rett frem ser en Heggmotinden og Sjunkhatten nasjonalpark.

I år er Gamlifjellet med på “Ti på topp” i Bodø kommune og dermed et populært turmål. Her er det noen turgåere som nettopp skriver seg inn i boka på toppen. I bakgrunnen ser en Steigtinden.

Varden på toppen av Gamlifjellet. Det er satt opp stativ med postkasse og trimbok. Til høyre og i bakgrunnen ser en Heggmotinden og Breiviktinden. Vatnvatnet ligger ved foten til Heggmotinden.

Utsikt over Saltfjorden og Tverrlandet. Tverrlandsbrua i midten av bildet. Til høyre ser en Bodømarka.

Heggmotinden med Vatnvatnet. Breiviktinden til høyre. Ryggen som forsvinner til høyre går opp mot Blombakfjellet.

Noen kreative sjeler har pyntet varden litt opp med et reinsdyrgevir.

Utsikt i retning nord der en ser Finnkonnakken på. Fjellene i bakgrunnen og til venstre er Mjellefjellene.

Samme perspektiv, men denne gangen med Steigtinden og Heggmotinden på samme bildet.

Panoramabilde vestover med Børvasstindan til venstre og Bodømarka til høyre. I midten Saltfjorden.

Panoramabilde nordover med Steigtinden til venstre og Heggmotinden i midten.

Besøket på toppen avsluttes med en liten selfi. Så er det pause og turen går ned igjen til parkeringsplassen.