Rundtinden 1057 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Per Karlsatinden. Turen starter fra parkeringsplassen ved fv. 17 øst for Fjell. Turen til Rundtinden går via Per Karlsatinden. Turbeskrivelsen av Rundtinden tar for seg delen fra Per Karlsatinden og til Rundtinden. Bilder av turen til Per Karlsatinden finnes her.

Turen er på litt over 10 kilometer, men samlet går en opp ca. 1400 høydemeter. Første toppen i høydeprofilen er skaret mellom Legdknubben og Per Karlsatinden. Langs kote 920 gikk turen videre til skaret mellom Per Karlsatinden og Rundtinden. Toppen i midten er selve Rundtinden, mens de siste toppene til høyre viser turen tilbake og opp Per Karlsatinden igjen.

Utsikt fra Per Karlsatinden i retning Rundtinden som ligger rett bakom og til høyre. Bakom til venstre ligger Breitinden.

Utsikt fra Per Karlsatinden over Åselidalen og med tindene til Åselitindan på dalens nordøstside. Dette er nok det mest vanlige perspektivet i og med at de fleste ikke går videre enn hit. Helt bakerst og til høyre vises Solvågtinden i Saltdal kommune.

Åselitindan til venstre og Falkflogtindan til høyre. Begge tinderekkene sammen danner Børvasstindan. Renna til høyre der det enda er snø er en del av Per Karlsatinden. Dagens turmål, Rundtinden, vises så vidt ytterst til høyre.

Fra toppen til Per Karlsatinden går turen sørøstover i retning det skaret som ligger mellom Per Karlsatinden og Rundtinden. På tur dit kommer en forbi den øverste delen av renna der det fortsatt ligger snø.

Nedstigningen langs ryggen er delvis luftig og denne varianten krever en del klyving. Det går flere hundre meter rett ned og er ikke ruta for folk med høydeskrekk. Det går fint å holde seg på baksiden for å finne seg en vei ned til skaret.

Nesten helt ned i skaret treffer en på en slags sti – sett med litt velvilje. Ruta er ikke gått veldig mye og en må derfor finne sin egen rute opp til toppen av Rundtinden.

Mellom Åselidalen og Øvre Åselitvatnet ligger en markant terrengkant. Her fosser vannet ned fra Åselidalen.

Et blikk tilbake fra skaret i retning Per Karlsatinden. Fjellveggen stuper loddrett ned mot Åselidalen mens baksiden skråner i retning Falkflogdalen.

Dagens turmål er nå i sikte og en kan vurdere en rute hvordan en kan komme seg opp til toppen. Bakom Rundtinden og her til venstre ligger Breitinden. Det er mulig å gå videre dit, men en må igjen regne med noen høydemeter ekstra.

Utsikt fra skaret mellom Per Karlsatinden og Rundtinden i retning nordøst. Skjerstadfjorden til venstre.

Det er nokså steinete den første delen opp fra skaret og i retning Rundtinden. God balansetrening å gå fra stein til stein.

Fort finner en ut at en ikke kan fortsette langs kanten. Det er litt enklere å ta seg opp på de få gressflekker som finnes på flanken mot Falkflogdalen. Ingen problem å komme seg opp fra denne siden.

Fantastisk klippe før en kommer til toppen. Her går det loddrett ned og som en ser er det fortsatt mye snø på vestsiden av flanken.

Terrenget flater veldig ut mot toppen og er nesten helt slett. Fint å gå bortover til varden på Rundtinden.

Et “hakk” i fjellet på toppen av fjellet. En av flere muligheter der en kan se rett ned for å få magesug.

Tydeligvis ikke mange som tar turen til Rundtinden. Varden er nokså liten enda. Bakom ligger Breitinden som neste topp i rekken. Toppene som er så vidt synlig bakom der igjen er Urskartinden og Spisstinden.

Falkflogdalen med sine tallrike vann. Fjellene i horisonten ligger i både Gildeskål og Meløy kommune.

Utsikt i retning Sandhornet og Sandhornøya. I midten og til høyre ligger Valnesvatnet.

Fra toppen og i retning nord ligger Per Karlsatinden og bak der ser en Landgode. Bodø by strekker seg over hele Bodø halvøya fra Tverrlandet og utover.

Litt uvant perspektiv å se Per Karlsatinden. Helt borterst og bakom Landegode ser en Lofoten. Veldig godt synlig er det på skrå liggende strukturene opp til fortoppen av Per Karlsatinden. De kan det være vanskelige å komme over og krever litt klyving. Et bedre alternativ er da å gå litt mer på baksiden.

Øvre Åselivatnet i midten av bildet, Nedre Åslivatnet til venstre for det. Utsikt videre i retning Åseli, Saltstraumen og Tverrlandet. Saltfjorden til venstre og Skjerstadfjorden til høyre. I midten bakerst ligger fjelltoppene i Sjunkhatten nasjonalpark.

Åselitindan fra venstre til høyre: Børtinden, Ryptinden/høyde 1111, Store Åselitind og Djæveltanna. Mens Børtinden og Ryptinden er enkle å bestige må det litt mer innsats til for å komme seg opp til de to andre.

Urskartinden til venstre, så Breitinden og til høyre Spisstinden. Så vidt at en ser Bodø høyeste fjell, Lurfjelltinden, bakom alle toppene.

Vannet 381 i Åselidalen. Fossen drenere hele vannet som samler seg i Åselidalen ned til Øvre Åselivatnet. Turstien i Åselidalen går langs det vannet og er til og med synlig på bildet.

Åselibrua i midten av bildet, Saltstraumbrua helt til venstre. Tverrlandet helt øverst på bildet.

Utsikt sørover over Falkflogdalen med Sandvasstindan og Sandvassaksla til venstre. Karakteristisk profil til Småtindan i Gildeskål til høyre.

Det er godt med snø enda på Småtindan. Mye av snøen kom etter påske i år og med lave temperaturer ble det ikke stor fart i snøsmeltingen.

På toppen av Rundtinden.

Tid for å ta seg en pause, slappe av og dingle med beinene over vakre Åselidalen.

På slutten av dagen stod dette kaloriforbruket på klokka. Lov å glede seg på en god burger på