Skrovtinden 463 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Skrovtinden. Turen starter fra parkeringsplassen på Fore.

skrovtinden

Turens første del går opp langs ryggen når en går opp Horntinden. Derfra fortsetter turen langs ryggen mellom Horntinden og Skrovtinden. Her er det litt opp og ned før den siste oppstigningen til Skrovtinden begynner.

skrovtinden_hoyde

Fint vintervær med utsikt over Fore og Reipå. Reipå havn ser en i midten med Rontinden i bakgrunn. Til høyre ligger Spilderhesten. I midten og litt til venstre bakom Reipå ser en Marken.

BILDE_350

Kunna med Øysund og Kunnsundet. På grunn av at Kunna ligger ved havet bruker det å være et litt mildere klima med mindre snø her. Til høyre vises Skroven.

BILDE_351

Reipå med Rontinden i bakgrunnen. Tettstedet er omgitt av landbruksareal.

BILDE_352

Området rundt Reipå og Fore er forholdsvis flatt og forholdene for å drive landbruk er gode. Men det går vel noen dager før snøen forsvinner helt.

BILDE_353

På tross for at det er mye snø på bildene er det varmt i sola og stigningen opp gjør sitt. Så en bli rimelig svett likevel.

BILDE_354

Fra Skrovtinden får en utsikt over kysten med Horntinden i forgrunnen og Støtt til høyre. I midten helt bakerst synes Bolga, til venstre ligger Meløya.

BILDE_355

Støtt med Svenningen og Innerstøtt. Til høyre ser en så vidt moloen til småbåthavna på Kunna som er korteste vei til Støtt.

BILDE_356

Utsikt fra toppen langs ryggen til Skroven. Rett bak ligger Kunna.

BILDE_357

Noen luftige perspektiver fra Skrovtinden, her nedover i retning Dalen. Fv 17 går mellom Dalen og på begge sidene finnes det gårdsbruk.

BILDE_358

Skrovtinden klarer ikke helt å kaste skyggen sin over til Skjeggen. Herfra virker fjellet veldig kompakt.

BILDE_359

I midten av bildet vises Breitinden og grovt sagt ligger Gildeskål til venstre og Meløy til høyre. Kommunegrensen går over toppene som ligger lit til høyre for Breitinden.

BILDE_360

Reipå, Fore og Meløybassenget. De to største øyene er Teksmona og Mesøya. Helt borterst er fjellene mellom Glomfjorden og Bjærangsfjorden.

BILDE_361

Stormo gård ved foten av Skjeggen. Fv 17 svinger forbi Reipå bygdemuseum som er de tre husene nederst til høyre.

BILDE_363

Nordover svinger fylkesveien i retning Gildeskål. Som en ser vinterstid veldig tydelig er den en del gran plantefelt i Dalen.

BILDE_364

Oversiktsbilde over den nordlige delen av Dalen. Fv 17 vises tydelig og for å komme til Øra/Kunna må en ta av til venstre.

BILDE_366

Tidenes tann vises på denne signalmasten som har dettet om for noen år siden. Ikke mye igjen av fargen heller.

BILDE_367

Fjelltoppene ligger på rekke og rad. Fra venstre er det Breitinden, Eitertinden, Botntinden og Galtskartinden. Helt til høyre stuper Svartvasshamran ned mot Marken.