Furuflaten-Lyngsdalen 343 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til breen Vestbreen i Lyngsdalen. Turen starter fra gården på Grønvoll/Furuflaten.

furuflaten

En mellomlang tur med moderat stigning til 350 moh. En kommer ikke helt til breen, men får en fin utsikt innover dalen der breen kommer ned fra fjellet.

furuflaten_høyde

Lyngsdalelva kommer ned Lyngsdalen. Elven “lever” av smeltvannet fra breene lenger opp i dalen. Langt borte og inne i dalen ser en dagens turmål Furuflaten.

bilde_683

Store deler av turen går langs Lyngsdaleelven og gjennom bjørkskog. Det går stier på begge sidene av elven og på denne turen holder en seg på stien på nordøstsiden.

bilde_684

Vestbreen blir mer og mer synlig jo lenger en kommer inn i Lyngsdalen. Et veldig pitoresk turområde der elven renner nedigjennom bjørkskogen.

bilde_685

Øverst i Lyngsdalen kan velge, enten gå innover mot Vestbreen eller i retning Sydbreen. Til venstre ser en Dalbotn og Sydbreen innerst i dalen. Vestbreen ser en så vidt til høyre. Om en kan krysse smeltvannselven er avhengig av vannføringen og en må vel belegge seg på litt vading.

bilde_686

Stien innover Lyngsdalen til Vestbreen.

bilde_687

Vestbreen er et godt stykke opp i fjellet slik at en ikke kommer seg opp dit uten videre.

bilde_688

Morenemasser nedenfor Vestbreen. Kronglete og ulendt å gå videre herfra, men utsikten er spektakulær.

bilde_689En terrengkant under breen gjør at det har dannet seg et brefall. Overalt ser en store isblokker.

bilde_690

Litt sliten etter to lange turer på en dag. Bra å ta en pause og nyte naturen.