Børtinden 1046 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Børtinden. Turen starter fra parkeringsplassen ved Børvatnet.

bortinden

Lett gått terreng med slak stigning i begynnelsen. Liten “nedtur” på 80 høydemeter for så å gå i motbakke igjen. Opp til skaret blir det brattere og fra skaret til toppen luftig og lett klyving. Bør ikke ha høydeskrekk her.

bortinden_hoyde

Tydelig sti i begynnelsen av turen når en krysser kraftledningen. Bjørkene har mistet løvet allerede, men det er høstfarger i fjellet enda.

Etter hvert forsvinner stien og det er en del varder en kan orientere seg etter. Mye av turen gå over berg som her. Det er bra mange varder her som kan være litt villedende dersom en ikke følger med.

Titt underveis nordover der Landegode tydelig stikker frem. Hunstad og Mørkved ser en tydlig, men ikke høyt nok for å kunne se resten av Bodø.

Først må en komme seg opp Vardfjellet og Åselitindan kommer i synet jo lengre en kommer opp.

image Alle toppene som til sammen blir til Åselitindan eller også Børvasstindan på rekk og rad. Djeveltanna, Store Åselitind, Høyde 1111 og Børtinden.

Utsikt fra Vardfjellet mot “baksiden” av Åselitindan. Mellom Vardfjellet og Åselitindan ligger Nedre Tinvatnet.

Fra Vardfjellet må en først ca. 100 høydemeter ned og krysse over utløpet til Nedre Tindvatnet før en igjen går oppover i retning Børtinden.

Sola står allerede lavt på denne tiden av året og dagene blir kortere. Bak Åselitindan lurer seg Bodø høyeste fjell Lurfjelltinden inn i bildet.

En titt tilbake ned mot Vardfjellet mens turen fortsetter til Børtinden. Snefjellet med bl.a. Børnupen i bakgrunnen.

Børtinden ser egentlig helt kurant ut fra dette perspektivet. Når en ser tinden fra Åselidalen virker det helt annerledes.

Utsikt nordøstover der Sjunkhatten nasjonalpark ligger. Til venstre ser en tydelig den karakteristiske profilen til Steigtinden.

Her på nordøstsiden av Åselitindan er det ikke mye sol å få. For en uke siden kom det nysnø her, men etter noen dager med mildvær er den meste snøen borte igjen.

Oppe i skaret mellom Børtinden og høyde 1111. 900 moh åpner seg utsikten mot Falkflogtindan på andre siden av Åselidalen. Småtindan bakom i midten.

På andre siden av Åselidalen i retning nørdvest ser en Rundhumpen og Per Karlsatinden.

Fra skaret går turen videre opp dit. Ser ikke så ille ut herfra, men turen skulle bli nokså luftig litt lenger opp.

Panoramautsikt med Børtinden i midten. Til venstre den nordlige delen av Falkflogtindan, til høyre Snefjellet som ligger ved Børvatnet.

Veggen til Børtindne stuper rett ned mot Åselidalen. Straumøya, Bodø og Landegode i bakgrunnen.

Turen fra skaret og opp til toppen er luftig. Turens mest spennende del og ingenting for svake nerver. Blir en del klyving 600 meter over Åselidalen.

image Øvre Åselivatnet ligger flere hundre meter lenger nede. Per Karlsatinden i midten av bildet. Til venstre ser en Sandhornet i Gildeskål kommune.

Noen titalls meter nedefor toppen. De siste 200 høydemeterne er mest krevende med tanke på at det går rett ned her.

Forholdsvis god plass når man er kommet opp på eggen. I bakgrunnen til venstre er Lurfjelltinden. Spisstinden ligger bakom eggen og er den del av Falkflogtindan.

Siste delen opp til toppen av Børtinden. Nydelig høstvær og jeg er ikke alene på tur opp til toppen. Her er det en fordel å ha balansesansene i orden.

Best å holde seg på knærne for de som tørr å ta en titt nedover i Åselidalen.

Panoramautsikt på toppen i retning nord. Falkflogtindan med Per Karlsatinden til venstre. Rett frem ligger Bodø og Landegode. Til venstre ser en Snefjellet og langt, langt borte Sjunkhatten og Fauske.

Øvre Åselivatnet langt nede i dalen, Nedre Åselivatnet til høyre. Straumøya i midten og Bodø bakom.

En av to varder på toppen av Børtinden. Til venstre ser en Saltraumbrua som deler fjorden i Saltfjorden og Skjerstadfjorden.

Snefjellet og Vardfjellet når en ser østover. Det er ved Børvatnet mellom Snefjellet og Vardfjellet der turen starter.

En titt bortover og over Åselidalen i retning Falkflogtindan. Helt til høyre ligger Småtindan i Gildeskål.

Småtindan i midten, men det er vanskelig å finne ut hvilket navn fjellet til høyre har. Antakelig høyde 1076 siden det ikke står et navn på kartet.

Per Karlsatinden og Sandjornet i bakgrunnen.

Åselitindan nå fra ryggen opp til toppen. Ryptinden eller også høyde 1111 og Djæveltanna har noen snøflekker fra nysnøen som kom for noen dager siden.

1078 høydemeter til sammen med litt opp og ned imellom.

Da var toppen besteget. Fantastisk vær og fantastisk utsikt fra Børtinden.

Panoramautsikt sørover. Dette er nok det råeste som Bodø har å by på. Snefjellet til venstre, Åselitindan i midten og Falkflogtindan fra midten og bortover til høyre.

Her ser en helt til bunnen av Åselidalen. Helt nederst på bildet ser en Åselifossen og den markante terrengkanten en må forsere for å komme seg opp i Åselidalen.

imageBørtinden kaster en lang skygge i den lave oktobersolen.

Nedstigningen begynner på baksiden av Børtinden. Her er det ikke så veldig luftig og enklere å komme seg ned uten å måtte se flere hundre meter rett ned.

Nesten tilbake med Børvatnet ved foten av Snefjellet. Børnupen med Vasshaudura på østsiden til Børvatnet.

Utløp av Børvatnet. Det er ikke mye sol dalen får på høstdager med lavt stående sol.

4 Svar på “Børtinden 1046 moh”

1. Så fint at du fant beskrivelsen nyttig. Satser på det blir flere turer med beskrivelser i Salten ?