Vågfjellet 515 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Vågfjellet. Turen starter fra parkeringsplassen ved idrettsbanen på Lødingen utenfor Bodø.

De første 2 kilometer er en fin rusletur bortover for den første stigningen kommer. Hele tiden moderat stigning til Vågfjellet.

Turens første del rusler en gjennomskogen på en tydelig og oppgått sti. Fint vær, blå himmel og sol lover bra for denne turen.

Stien går langs en skogkant og på sørsiden av Svemyra. Nydelig utsikt i retning Steigtinden som er snødekt enda.

Stien på sørsiden av Svemyra. En kjenner fort at det ligger en myr i umiddelbar nærhet. Skoene kan fort bli våt på denne stien.

Stien er til dels godt tilrettelagt med planker. Nesten motorveistandard. Dette er også nødvendig siden det kan være nokså bløt. Selv om det er joggeskoterreng burde en velge sko som gjerne er vanntett.

Det er vår, men trærne ser fortsatt naken ut og bærer ikke løv. Det er kanskje det som utgjør sjarmen ved å gå gjennom denne skogen. Bjørken er høg og bein og strekker seg mot himmelen.

Kryssing av elva er ikke noe problem. Også her har noen ildsjeler lagt til rette med planker for å komme seg over med tørre føtter.

Turen går videre i retning høyspentlinje som er greit å orientere seg etter. Ryggen bakom vatnet til høyre heter Søre Rypskaret. Høyspentlinjen har en omtrent “i ryggen” og til høyre.

Høyspentlinjen sør for Vågfjellet som en må krysse for en svinger til høyre og opp retning Vågfjellet. Stolpene er også merket med rød farge, men følger en den merkete ruta kommer en til Gamlifjellet.

I bakgrunnen og i midten ser en Heggmotinden. Veldig tydelig på venstre siden ser en formasjonen som heter “pipen”. Her samler seg snøen om vinteren og gir ypperlige for ski kjøring ned fra toppen av Heggmotinden.

Et blikk tilbake i retning Bodø. Til venstre og i forgrunnen ligger Tverrlandet/Løding. Veldig tydelig å se er Tverrlandsbrua. Bakom ligger Bodø og Bodømarka.

Utsikt over Skjerstadfjorden med Mjønes og Mjønesosen. På sørsiden av fjorden ligger fjellene rundt Misvær og Skjerstad.

Passe stor varde på H-383 som ligger på turen opp til Vågfjellet. I bakgrunnen i midten ser en toppene til Børvasstindan. Fjellet helt til høyre er Sandhornet.

Utsikt nordover med Steigtinden til venstre. Så Kjerringøy og Finnkonnakken i midten. Til høyre ligger Sjunkhatten nasjonalpark med Heggmotinden, Storvikfjellet og Breiviktinden til høyre.

En nærmere titt til Steigtinden. Til venstre for Steigtinden og så vidt synlig på bildet ligger Mjellefjellene. Til høyre Kjerringøy med Fjærkjerringa, Breifjellet og Heimdalstinden.

Så en nærmere titt i retning Heggmotinden. Ånsvikfjellet til høyre for Heggmotinden og så Breiviktinden.

Terrenget opp til Vågfjellet er veldig lett gått og slakt. En får utsikt over Skjerstadfjorden og Saltfjorden. Langt i det fjerne ligger Sandhornøya med Sandhornet i Gildeskål.

Tverrlandet, Løding og Tverrlandsbrua. Ser en nøye etter kan en til og med landestripen i Bodø.

Bodøs “merkavare”, Børvasstinden. Her kan topptur entusiaster boltre seg. Det er usedvanlig masse snø i fjellene i år og fortsatt skiføre på Børvasstindan. I forgrunnen Vågan og Naurstad.

Bodøs høyeste fjelltopp vises til høyre, Lurfjelltinden.

Det er vel ikke noe problem å fortsette turen videre til Mjønesfjellet, men i dag skal en nøye seg med å gå frem til varden på Vågfjellet. Også her i området er det en gode del snø enda.

Utsikt fra Vågfjellet og innover Skjerstadfjorden. Langt borte ligger Valnesfjord og Fauske. Snøgrensen har krypet oppover i terrenget og våren er på fremmarsj.

Alvenes stikker frem i Skjerstadfjorden. Til venstre for Alvenes ligger Valnesfjord. De snødekte fjellene til høyre er toppene rundt Sulitjelma.

Nesten nasjonalromantisk. Imsdal med Børvasstindan i bakgrunnen. Men best er likevel ferskt fjellvann.