Skarmoklubben 384 moh, Omgamfjellet 421 moh, Brennakselfjellet 446 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Skarmoklubben, Omgamfjellet og Brennakselfjellet. Turen starter fra parkeringsplassen vest for Steinmoen ved Soløyvatnet. Parkeringsplassen ligger på nedsiden av veien.

Turen starter bratt ved skibakken på ca. 75 moh og helt til 350 moh. Her har en noe å bryne seg på. Er man kommet så langt opp venter mer kupert terreng som er flott å gå i.

Fra parkeringsplassen følger en skogsveien opp til neste veikryss der en svinger av til høyre i retning alpinbakken.

Så nært kysten er det ikke mange dager der en kan stå i alpinbakken her. Alternativt kan en bryne seg på den sommerstid. Ved lysstolpene til venstre er det en tydelig sti opp til fjellet.

Et stykke opp i bakken får en oversikt over Soløyvatnet når en snur seg rundt. I Bakgrunnen ser en Børvasstindan til høyre og Snefjellet/Sandfjellet til venstre.

Gresset har en bra høyde når en er kommet litt lenger opp i bakken. Ingen som slår her, men det går såpass mye folk her i og med at Skarmoklubben er med på ti på topp i år at at det ikke er noe problem å komme seg gjennom.

Den verste stigningen er gjort og nå får en øye på Saltfjorden og Saltstraumen bakom Soløyvatnet.

I vest ligger Sjunkhatten nasjonalpark. På venstre ser en bl.a. Storvikfjellet, Ånsvikfjellet, breiviktinden, Heggmotinden. På høyre vises Mjønestindan med Yttertinden og Midtitinden.

Nesten over skoggrensen. Det er bare litt kratt og stien er godt synlig. Turen fortsetter i kupert terreng langs høydedraget på venstre.

Mellom Skarmoklubben og Steinmofjellet ligger noen små vann ca. 358 moh. Terrenget her er lett gått og stien markert med store varder.

Ved varden på Steinmofjellet får en utsikt i retning Mjellefjellet med Mulstrandtinden, Mjelletinden, Valviktinden og Litltinden. Bakom Mjellefjellet ser en Kjerringøy og bakom der allerede fjellene i Steigen kommune.

Et kjent syn for Bodøværinger er Landegode i retning nordvest. Det er ikke de store høydeforskjellene når en er oppe på Steinmofjellet. Sakte med sikkert vinner en noen høydemeter mot Brennakselfjellet.

I sør ligger Børvasstindan og Saltfjorden. De høyeste toppene ligger nesten opp i skyene, mens det er skyfritt og sol lenger ut ved kysten.

Omgamfjellet ligger 421 moh og rett ovenfor Myklebostad på Norsia. På venstre ser en deler av Vågøya og Vågøysundet.

Vågøya og Myklebostad. Selv om det er nokså værhardt på Norsia drives det mye landbruk i området.

Fra Omgamfjellet i retning nord. I midten ser en Hovden med Hovdsundet og Ytterheia. Denne odden ligger i forlengelse til Mjellefjellet. Skjelstad er både naturreservat og forsvarsområde.

Et blikk sørvestover fra Omgamfjellet. Ingen trær som hindrer utsikten over hav og fjell. I dag er det klart og mulig å se til både Gildeskål og Meløy.

I midten og bakom vannet 353 ser en Keiservarden og Hjartøya. Helt til venstre ser en Skjeggen som ligger i Meløy kommune og Sørfugløy som ligger i Gildeskål kommune. Den minste “taggen” som er lengst borte er Bolga. Ikke noe å klage på utsikten.

Turen fortsetter i retning Brennakselfjellet. Det blir noen høydemeter ned og opp, men dette er mer en rusletur bortover. Terrenget krever ikke stor fokus slik at en kan både gå og nyte den fine utsikten.

Høydedraget til høyre er Mostifjellet og Svendsdalsfjellet. Brennakselfjellet ligger rett nedenfor dette høydedraget. På venstre ser en tydelig den hvite geologiske formasjonen i terrenget som er en del av Brennakselfjellet.

Stien bortover til Brennakselfjellet er veldig tydelig og en bør ikke være forundra dersom en møter på syklister her. Stien er del av del av den populære turen “Skaurunden” som mange stisyklister tar.

Den siste slake stigningen opp til Brennakselfjellet.

En titt tilbake med utsikt over høydedraget som strekker seg helt til Keiservarden. Sandhornet i midten med sin karakteristisk profil.

Siden terrenget ikke har de store høydeforskjellene føler en ikke at en er på en topp. Likevel er en 446 moh og får en fin utsikt.

Landegode med Vågøya.

For i dag skal det være nok med en tur til Brennakselfjellet. Men det er mulig å fortsette turen videre til Skautuva og Skau. Neste fjell på tur opp til Skautuva er Middagsdalfjellet som vises i midten.

På tur tilbake en liten stopp på Skarmoklubben. I løpet av kvelden forsvant også skyene over fjellene. Fra venstre til høyre ser en Heggmotinden, Breiviktinden, Midtitinden, Yttertinden og Mjønesfjellet.

Utsikt fra Skarmoklubben i retning Saltstraumen. Saltstraumbrua vises tydelig i midten av bildet, bakom ligger Børvasstindan.

Småtindan, Sandhornet, Skjeggen, Bolga og Sørfugløy.