Bjørnskinntinden 635 moh

Publisert den

Klikk på bildet nedenfor hvis du vil se turen som 3D-video og er interessert i mer harde fakta som distanse, høydemeter m.m.

Kart med GPS spor over turen til Bjørnskinntinden. Turen starter fra parkeringsplassen vest for Bjørnskinn når man svinger av fra fv. 7691.

Topptur med en jevn stigning jet frem til en nesten er på toppen der terrenget flater litt ut. Fin utsikt fra 635 moh med 360 panorama utsikt.

Fra parkeringsplassen er det ikke mulig å se toppen til Bjørnskinntinden da den ligge litt bakom denne skogkledde fjellsiden. De første metrene følger en kjøreveien før en kommer inn på stien opp igjennom skogen.

Etter hvert blir det mindre og mindre skog og utsikten bedre og bedre. En fin dag med blå himmel og mye sol lover en bra tur.

Utsikten sørvestover med Durmålshaugen til venstre. Nede ligger Bømyra på begge sider av fylkesveien.

Mot sør ligger Risøysundet, imidlertid er det kun lyng og steiner igjen.

Durmålshaugen og Stokken til venstre i retning sørvest. Tranesvågen er den nordligste armen til Risøysundet.

Stadig går det oppover i retning toppen, men ikke så bratt lenger som i starten. Fint terreng for å tusle opp i lettgått turterreng.

Nå kommer også toppen i siktet. På østsiden og nede ved foten av Bjørnskinntinden ligger Storvatnet, Nedre og Øvre Nupvatnet.

Fra Bjørnskinntinden ned i retning Storvasstinden. Andøya kombinerer fjell og store myrområder på kort avstand.

Utsikt sørøstover. Risøyrenna og Risøyhamn ligger bakom fjellet til høyre.

Ryggen nedover i retning Storvasstinden med Svartvatnet og Storvtatnet som de nærmeste vannene. Til venstre Nedre og Øvre Nupvatnet.

Breitinden og Ressmålstinden er de nærmeste naboene til Bjørnskinntinden som kan nås herfra. Men de må vente til en annen gang.

Risøysundet i sin full lengde i sør.

Utsikt mot Risøyhamn med brua over Risøyrenna. Her er farleden nokså smal.