Snytindan/Snøtindan

Publisert den

Klikk på bildet nedenfor hvis du vil se turen som 3D-video og er interessert i mer harde fakta som distanse, høydemeter m.m.

Turen starter fra Snytindhytta som ligger idyllisk til i en storslagen fjellheim. Spisse tinder og bratte fjell omgir hytta og den er et godt utgangspunkt for turer i området. I dag skal det nærmeste fjellet rett ved siden av hytte utforskes litt mer.

I dag går turen til de nærmeste naboene ved Snytinhytta, dvs. topp 769 og 792 som er fortopper til Snytindan.

Denne turen er “freestyle” og det er ikke noen sti å følge her. Her kan en utforske så mye man vil. Likevel går første delen av turen til Løbergdalsskaret der stiene fra Løbergsbukta og Sigerfjord krysser hverandre.

Terrenget ser ganske snilt ut her og man ser både høydene til 769 og 792.

Oppe i skaret er det bare å dreie sørøstover følger ryggen opp i retning 769.

Utsikt i retning Møysalen som ligger til venstre og Kammen som ligger til høyre. Mellom fjellmassivene ligger Øvre Blokkvatnet. Nedenfor Kammen ligger Indre og Ytre Isvatnet.

Når blikket går videre nordøstover ser man Vesterålsfjellene rundt Sortland i det fjerne.

Fortsatt noen snøflekker igjen, selv om det er august. Det er nok like gode turmuligheter her om vinteren.

Kammen med Indre og Ytre Isvatnet i forgrunnen.

Øvre Blokkvatnet og utsikt mot Møysalen nasjonalpark. Rett foran Møysalen og på sørsiden av øvre Blokkvatnet ligger Nordtinden.

Zoomet litt inn på Møysalen og Nordtinden som ligger i forgrunnen. Litt artig er de to hornene som vises på venstre til Møysalen.

Min vei går videre og opp til det runde fjellet til venstre.

Her er man på vestsiden av Løbergsdalstindan som er på henholdsvis 965 moh og 969 moh.

Så får man også utsikt over gårdagens turterreng. Langt nede ligger Løbergsdalen og helt borterst vises til og med Løbergsbukta. Strekningen er nok en drøy mil herfra. Til venstre ser man Tverrelvtindan.

Løbergsdalen, Løbergsvatnet og Løbergsbukta. Så vidt at man kan se Rv. 85 som går langs fjorden.

Rett nordover ligger Stortinden.

Selv om tindene rundt omkring er ganske spiss og bratt er denne toppen med rund i kantene. Ingen problem å komme seg opp eller ned alene og likevel får man en flott utsikt.

Landskapet ser noe måneaktig ut her oppe og det har sin sjarm.

Fra venstre til høyre: Tverrelvtindan, Løbergsdalen, Løbergsdalstindan.

Lurer på om det er mulig å komme seg opp til Løbergsdalstindan. Da i så fall langs eggen og med klatreutstyr forbi Snøtindan.

Snøtindan ligge altså til venstre her og for min del er dette turens vendepunkt. Ved foten av Snøtindan ligger vatnene 375 og 385. Bakom det vatn 420 med noen fjell som kartet ikke har noe navn. De er på litt over 900 meter høy.

På høyre siden av disse vannene går en sti som, følger man den, fører til Møysalen. Selv om det ikke ser så langt ut til Møysalen ser man på kartet et det er en voksen tur fra Snøtindan til Møysalen.

Vatn 420 er omgitt av ca. 900 meter høye fjell.

Utsikt fra toppen av H792. Rett frem og i forlengelse til Øvre Blokkvatnet ligger Blankbergan.

Forbi Kammen kan man se nesten helt til Sortland.

Det var nokså ulendt terreng fra skaret og nedover. Mye steinur og en god del større blokker og komme seg forbi.

Et siste bilde før jeg vender tilbake til Snytindhytta og for å slappe litt av. Så går turen i morgen tilbake, men spørs om da sammen veien til Løbergsbukta eller Sigerfjorden.