Snytindhytta-Sigerfjord

Publisert den

Klikk på bildet nedenfor hvis du vil se turen som 3D-video og er interessert i mer harde fakta som distanse, høydemeter m.m.

Bilen står parkert i Løbergsbukta og så var spørsmålet hva nå. Gå samme veien tilbake eller ned til SIgerfjord for å satse på alternativ transport tilbake til Løbergsbukta. Lett valg etter å ha sjekket kartet noe. Vandringen gjennom et storslagent fjellandskap ned til Sigerfjord fristet mer.

Alt ser annet lys i morgenlyset. I motsetning til da jeg kom for to dager siden er det ikke noe motlys nå og både Snytindhytta og fjellene rundt vises i nydelige farger.

Turen tilbake går til krysset i Løbergdalsskaret. Bare en kort kilometer opp dit, men det ble likevel mange små stopp for å snu seg rundt og nyte utsikten. Hvem vet når det blir en gang en tur hit igjen.

For en utsikt der Møysalen ligger i all sin prakt over Snytindhytta.

Utsikt fra Løbergdalsskaret.

Et siste blikk i retning Møysalen med sine 1 264 meter i hjertet av Møysalen nasjonalpark.

Fra Løbergdalsskardet svinger stien i nordøstlig retning.

Godt merket med røde punkter er stien til Sigerfjord. Det virker som at denne delen ikke er så mye gått som stien fra Løbergsbukta. Riktignok er dette den lengre adkomsten til Snytindhytta.

Møysalen følger fortsatt med hvor jeg er, eller er det omvendt. Litt annen vinkel denne gangen, men like imponerende.

Nå blir blikket rettet fremover igjen eller bedre sagt til venstre og nordover der Breitinden med Breitindvatnet ligger. Til venstre vises Kammen og Kløfttinden.

Nå vises Kammen og Kløfttinden til høyre i bildet, mens Møysalen vises til venstre.

Rett fremover ligger Stortinden og Tverrelvtindan. Et lite innslag av vinter finnes det også i denne høyden her.

Nå var det fri sikt i retning Stortinden. Fra Breivatnet går det litt oppover igjen og bildet er tatt fra salen som gir utsikt nordøstover.

Fra salen og vestover ligger Øvre Vangpollvatnet. Djupfjordtindan ligger på andre siden av vatnet.

Støtt men stadig går det fra salen nedover og man nærmer seg mer og mer Stortinden.

Har man sett…? Møysalen følger fremdeles med.

Breitinden til venstre, i midten Djupfjordtindan med Øvre Vangpollvatnet i sin fulle bredde.

Våtvollskaret skiller Tverrelvtindan fra fjellet 966 som ligge til høyre på bildet.

Stortinden er 1 018 meter høy, ligger nordsiden av Øvre Vangpollvatnet og har flere topper linet opp som naboer.

Store kontraster mellom Stortinden som har en rødfarge og Tverrelvtindan som er grå.

Tverrelvvatnan ligger på ulike høydenivåer og det til høyre er med 445 moh det vatnet som ligger høyest.

Så er dette vatnet det som ligger lavest, dvs. 356 moh. Stortinden ruver bakom.

Stien snirkler seg forbi Tverrelvvatnan på alle nivåer…

…helt ned til det største vatnet.

Vannet er klart og kaldt. På tide å fylle på vannflasken med ferskt fjellvann.

De nederste Tverrelvvatnan har en forbindelse og her ser man avløpet fra vantnet 356 moh som renner ned og inn i vatnet som ligger 379 moh.

Et idyllisk landskap ligger foran og de bratteste tindene bak. Stien følger vatnet 356 moh. Terrenget har hele tiden vært litt småkupert og det var litt opp og ned. En liten motbakke er igjen før det går ned mot Sigerfjordtunnelen og Rv. 85.

Utsikt fra skaret ved vatnet 356 og utover langvatnet. Fjellet har mye rundere former her en i området bak meg.

Der hvor det det lille vatnet ligger er Sørheia og derfra er det ikke langt igjen til veien.

Bakom Sørheia ligger Sæterdalstinden.

Vatn 262 ved Sørheia. Stien følger er kort stykke vannkanten og dreier på Sørheia fra nord til nordvest.

Fra Hompan kan man se ned i dalen der Rv. 85 går. Når er det kort vei ned og tre fantastiske dager med mange opplevelser tar slutt.

Austpollen som er den ytterste armen til Sigerfjorden. Helt bakerst ser man noen Vesterålsfjell.

På tide å gjøre seg noen tanker om hvordan man kommer seg tilbake til Løbergsbukta. Sigerfjordtunnelen spytter ut biler i jevne mellomrom og det er en bil som jeg kan haike med tilbake til startpunktet.