Bonden 720 moh

Publisert den

Klikk på bildet nedenfor hvis du vil se turen som 3D-video og er interessert i mer harde fakta som distanse, høydemeter m.m.

Kart med GPS spor over turen til Bonden og Skjelviknubben. Adkomst via fv. 17 og så svinger man av til Sandhornøya. Over brua tar man i første kryss til venstre.

I dag ble det med Bonden og Skjelviknubben to topper. Til sammen litt over 9 km og 4,5 timer skigåing med litt knot. Planen var å også gå opp Grytviktinden, men ble litt knot med å finne veien dit. Men etter en slik rekognoseringstur blir neste toppen Grytviktinden når forholdende tillater det.

Med tanke på skredfaren er dette en lett tur, det er enkelte brattheng som er over 30 grader. Spesielt fra Bonden finnes den en fin nedkjøring som har jevnt fall under 30 grader. Detaljert bratthetskart med GPS spor kan lastes ned som PDF her.

Snømessig skulle det ikke bli den beste opplevelsen, men det var vi for så vidt klar over i dag. Sandhornet er en øy langs kysten og snøen blir fort påvirket. Det gjelder å være rask når det er gode forhold med nysnø.

Til gjengjeld er utsikten veldig fin. På fastlandet ligger Småtindan med sine alpine formasjoner. Det har snødd noe oppe i høyden og sola har ikke klart å tine den enda. Derfor ligger snøen som et lag med melis på toppene.

Utsikt nordover på tur opp. Man ser veldig fort hvor tynt med snø det er i lavere strøk. Havet har mye energi for å varme opp sammenlignet med plasser på innlandet.

Her får man både fjell og fjord og hav, et skikkelig kinderegg. Selv om det er mars ser man at det ikke er mye snø langs kysten.

Nordfjorden ligger mellom Sandhornøya og fastlandet. Rett frem i det fjerne ligger fylkeshovedstaden Bodø.

Det går videre oppover til Bonden, nå med utsikt sørover i retning Meløy. Langt unna ser man så vidt Kunna og skjeggen.

463 moh ligger Bondsvatnet. Dagen før har det vært noen der nede og gått opp nabotoppen, Grytvikfjellet. Skisporene er fremdeles godt synlig.

Fugløya helt til høyre og Kunna bakerst litt til venstre.

Mot toppen av Bonden flater terrenget ut.

I øst ligger fjellene i Beiarn.

Til venstre vises Børvasstindan i Bodø.

Deler av Holmsundfjorden /Skjelvika er fortsatt islagt. Isen har ikke nådd fram til brua som knytter Sandhornøya til fastlandet.

Utsikt nordover i retning Bodø. Fjellene på venstre i bildet tilhører Sandhornøya.

En kort titt bortover til Børvasstindan. Nederst i bilder ser man så vidt Kjellingstraumbrua.

Også dette er Sandhornøya: I vest ligger selveste Sandhornet.

Majestetiske fjell kjennetegner Sandhornøya.