Heggmotinden 798 moh (ski)

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til fra Heggmotinden. Turen starter fra parkeringsplassen Vatnveien på Heggmoen når en kjører i retning kraftstasjon.

Turen starter nesten på havnivå med målet 798 moh. Turens første del går på skogsveien med slak stigning oppover. Fin mulighet for å varme seg opp før en går opp gjennom skogen hvor terrenget blir brattere. Skoggrensen er nådd ved ca. 320 moh, videre med konstant og jevn stigning opp til toppen.

Ruta opp til Heggmotinden går i terreng med helning mindre enn 30 grader. Aktsomhetskartet viser et utløpsområde som ligger under skoggrensen. Mellom 300 moh og 400 moh er ytterlig et område som på aktsomhetskartet vises som utløpsområde.

Turen går ned via “pipen” med terreng mindre enn 30 garder helning. Før en kommer til furuskogen noen områder med skredfarlig terreng og helning opp til 40 grader.  Last ned kart i høyere oppløsning som pdf fil.

Video fra turen til Heggmotinden

Fra parkeringsplassen via skogsveisystemet starter turen fra Heggmoen. Det er overskyet og lyset er flatt. Men sola trenger etter hvert gjennom skyene. Skogen er i begynnelsen tett, men ruta på turen nedover er ikke den samme slik at en slepper kronglet skikjøring.

En nærmer seg skoggrensen og etter hvert blir det også utsikt. Her sørover i retning Børvasstindan. Vatnvatnet vises i forgrunnen til venstre og i midten.

Ikke de første som har gått opp her i dag. Siste snøen fallt for 2 dager siden og det ble gått opp en slags motorvei til Heggmotinden. For første gang opp til toppen på ski, men det er ikke vanskelig å finne frem i dag.

På ca. 320 moh er skoggrensen snart nådd og bare enkelte trær og busker igjen. Toppen til Heggmotinden vises til høyre. Ingen problem å orientere seg med målet i sikte.

Spor fra de som har vært her før og som valgte å kjøre ned samme ruten de kom opp. Vatnvatnet omgir Ospenesfjellet som vises i forgrunnen og i midten. Bakom ser en Saltfjorden, til høyre ligger Hopsfjellet.

Tydelig i terrenget vises et juv/bekkedal der en setter kursen 90 grader til høyre og i retning nordøst. Terrenget begynner å bli åpent og småkupert. Snøen som har lagt seg for 2 dager siden er blåst bort og berget er synlig. Denne vinteren har det vært dårlig med snø og tilsvarende forsiktig går en med tanke på skrape opp skiene.

Østover ligger Klubbvatnet og Kristivatnet, bakom til høyre Steigtinden. Skaugtuva vises i midten på bildet, snødekt og uten vegetasjon.

Nå er en kommet til turens populærste del og en kan glede seg til å kjøre ned “pipen”. Sporene viser at det allerede mange ski kjørere har kost seg her de siste dagene. Selve pipen er ikke brattere enn 30 grader, men på siden er det brattere. Masse muligheter å leke seg her.

Mot sør og sørvest er det enda mange skyer å se. Vatnvatnet i midten og Vågfjellet med Mjønesfjellet til venstre. Børvasstindan og Småtindan i bakgrunnen.

Derimot ser det helt annerledes ut når en vender blikket nordvestover. Siste oppstigningen står igjen men allerede 100 høydemeter nedenfor toppen aner en hvor bra utsikten må være fra Heggmotinden.

Til venstre ligger Breifjellet og Fjærkjærringa på Kjerringøy. Helt til høyre og litt lenger bak ser en Kråktindan i Steigen kommune. Finnkonnakken i midten av bildet.

En fantastisk klar dag og solskinn i Lofoten. Lyset reflekteres fra de snødekte fjellene i Lofoten og det er sjelden en får oppleve at Lofotveggen virker å være så nær fastlandet. Til venstre ser en Mjellefjellet og til høyre ligger Kjerringøy.

Fjellveggen til Steigtinden er så bratt at ikke snøen legger seg her. Derfor er det lett å se hvordan toppen ligger. Til høyre ligger Mjellefjellet og mellom begge fjellområdene vises Valvikdalen.

Oversiktsbilde nordvestover med Steigtinden, bakom så vidt Landegode, så Mjellefjellet og Breifjellet på Kjerringøy.

Rett nordover et storslagent fjelllandskap bestående av Storvikfjellet, Ånsvikfjellet, Småtindan og Breiviktinden. Dette området er vanskelig tilgjengelig og akkurat som Heggmotinden del av Sjunkhatten nasjonalpark.

Fra toppen og fra venstre til høyre: Mjellefjellet, Kjerringøy, Mistfjorden og Storvikfjellet.

Storvikfjellet med sine 814 moh til venstre. Til høyre Ånsvikfjellet med 1005 moh. To topper som en ikke når i løpet av en dagstur antakeligvis.

Store Tverrelvvatnet til venstre, litt tydeligere og til høyre Storelvvatntet. Bakom veldig tydelig Breivikskaret og til høyre for skaret Breiviktinden. Et vakkert og vilt fjelllandskap.

Mjønestindan ligger i øst med Yttertinden, Midtitinden og Innertinden. Også dette er ypperlige toppturmål som venter på å bli oppdaget på ski.

Mjønestindan til venstre og i midten Blombakkfjellet. En ser så vidt kraftlinjen gjennom Mjønesskaret som gir bra orientering for å finne ut hvilket fjell som har hvilket navn.

Panoramautsikt vest- og nordover. Fra venstre til høyre Steigtinden, Mjellefjellet, Kjerringøy, Mistfjorden, Storvikfjellet, Ånsvikfjellet, Småtindan og Breiviktinden.

Panaramabilde i retning øst og sør med Mjønestindan, Mjønesfjellet, Vatnvatnet. Saltfjorden og Børvasstindan i bakgrunnen.

På toppen av Heggmotinden må en vel også ta et bilde med det storslagne vinterlandskapet i bakgrunnen.

Valvikdalen og Mjellefjellet med Lofotveggen til høyre.

Fremdeles overskyet sørover der Børvasstindan og Småtindan ligger. I dette tilfelle er det Småtindan i Gildeskål kommune.

Blått lys slik som det er typisk vinterstid når det er overskyet. Vatnvatnet i forgrunnen og en ser tydelig Tverrlandsbrua. I midten ser en Sandhornet i Fugløya i Gildeskål. I midten av bildet vises Hopsfjellet.