Svartvasshamran 626 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Svartvasshamran. Turen starter fra parkeringsplassen ved skianlegget Spilderdalen.

Svartvasshamran

Fra parkeringsplassen går turen opp skogsveien i Spilderdalen. Dette er samtidig turens bratteste del. Fra nesten havnivå går en til toppen på 626 moh.

Svartvasshamran_hoyde

Turen opp til fjells med Spilderdalen som startpunkt er en populær rute både sommer og vinter.

BILDE_259

På turen opp til Svartvasshamran kommer en forbi flere vatn. Det første er Suppevatnet ca. 380 moh.

BILDE_260Rett frem ligger turen mål, Svartvasshamran.

BILDE_261

Neste vatn er Matvatn på 407 moh. Her svinger en av til vesntre og holder seg langs ryggen i retning Breifjellet.

BILDE_262

Her går en i retning Breifjellet. Terrenget er mer kupert her før den siste stigningen fra Breifjellet går opp til Svartvasshamran.

BILDE_263

Denne hytta står ved Breifjellvatnet rett før en kommer til Breifjellet. Til venstre vises Galtskartinden.

BILDE_264

Vinterlig utsikt fra Breifjellet. Vanlig rute til Breifjellet er via Mosvolldalen som en ser til høyre. En ser øyene Teksmona, Meløya og Åmnøya og i det fjerneTræna langt ute i havgapet.

BILDE_265

Fra Svartvasshamran åpner seg utsikten mor Reipå. Markvatnet er omkranset av fjelltopper, bl.a Eitertinden og Breitinden. Skjeggen er det høyeste fjellet mens Horntinden ligger lengst borte.

BILDE_267

En titt tilbake i retning Spilderdalen. Matvatnet og Suppevatnet ligger over 200 meter lenger nede. Helt til høyre ligger Spilderhesten og Nordhesten som er de første fjellene på fjellrekken innover Spilderdalen.

BILDE_268

Reipå og Fore med Horntinden i bakgrunnen.

BILDE_269Galtskartinden er grensefjell mellom Meløy og Gildeskål. Ved foten av fjellet Svartvatnet innerst i dalen når en kommer fra Reipå.

BILDE_270Fra Svartvasshamran innover ligger ligger Lysvatnet som en ser her.

BILDE_271Sola begynner å gå ned og Breifjellet er en fin plass for å ta bilder av solnedgangen. Så er det bare å komme seg ned fra Svartvasshamran.

BILDE_272

Litt skare nedover til Breifjellet og sola står lav over horisonten. Ikke lenge før den går ned bak Meløya.

BILDE_273Om vinteren kan en oppleve fantastiske solnedganger på fjellet langs Helgelandskysten. Er ser en Træna som ligger langt borte i havgapet og noen timers båtreise fra Ørnes.

BILDE_274

Meløya i solnedgangen. Bakom ligger Bolga. Sola er tilbake etter mørketiden og dagene blir fort lengre nå.

BILDE_275

Mosvolldalen nedenfor Breifjellet. Sola står ikke høyt nok for å kaste noen solstråler i dalen.

BILDE_276

Etter å ha stått en bra stund i kulden for å ta noen soldnedgangsbilder i vinter er det på tide å komme seg fra fjellet og inn i varmen.