Tverrfjellet 949 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Tverrfjellet. Turen starter fra Glomfjord alpinsenter. Her har en to valg, enten starter fra Glomfjord direkte eller tar stolheisen til ca. 500 moh for å spare noen høydemeter på tur opp. Stolheisen er ikke alltid åpen og det kan lønne seg å forhøre seg med Glomfjord alpinsenter.

Turen starter ca. 530 moh dersom en velger å ta stolheisen opp til fjellet. Til toppen av Tverrfjellet er det ca. 400 høydemeter med litt ujevn stigning i begynnelsen. Men så blir stigningen jevnere helt til toppen. Fin nedkjøring tilbake til stolheisen og denne gangen gikk turen rett ned ved stolheisen til Glomfjord alpinsenter.

Turen egner seg både for fjellski og toppturski. Løypa går hele tiden i terreng slakere enn 30 grader, men mellom 550 moh og 650 moh beveger en seg i et utløpsområde for skred. Last ned kart i høyere oppløsning som pdf fil.

Stolheisen får en på ca. 530 moh, en bekvem og komfortabel måte å komme seg opp i høyden for å starte turen til Tverrfjellet. Et alternativt turmål kan være Istinden, en noe lengre tur enn den til Tverrfjellet.

Mot vest ligger ovre Glomvatnet og dersom en følger kraftledningen kommer en til løypa som går opp til Istinden. Mulighetene er mangfoldige og en kan selvfølgelig også gå opp til Istinden via Tverrfjellet.

Men i dag er Tverrfjell turmålet og det er lett å følge løypa opp dit. Først må en krysse kraftledningen og så holder en seg i retning Sfinxen, fjelltoppen en ser mellom kraftstolpene.

Nede ved enden av Glomfjorden ligger tettstedet Glomfjord. Glomfjord er utgangspunkt for turer både sommers- og vinterstid og har enorme fjellopplevelser å by på.

Sfinxen imponerer ikke bare når en ser opp dit fra Glomfjord. Fjellet har en markant profil som er synlig fra mange sider. På toppen føyker snøen, noe som tyder på at en kan forvente en god del vind på Tverrfjellet i dag.

Setvikhågen i forgrunnen, her går det en kraftledning over Glomfjorden. På sørsiden av fjorden ruver Glomsteet over Glomfjorden. Fjellveggene går nærmest loddrett opp.

En nærmer seg Sfinxen. Til høyre på traversen er den en del hengskavler som har bygd seg opp i løpet av vinteren.

Det er varierende føre i dag. Ved stolheisen solskare og her fine forhold med litt styresnø.

Sfinxen med Glomfjord langt nede. Vinden har herjet med snøen som er tydelig vindpåvirket. Den skarpe østavinden er nok prisen en må betale for å få skyfri himmel og sol i dag.

Utsikt østover i retning Reben og Glomfjellet. Terrengt er mer slakt enn bratt og egner seg for både fjellski og toppturski.

Toppen av Tverrfjellet ligner mer et platå enn en topp.Det er ikke langt igjen til varden og det blåser kraftig i ca. 14 m/s. Vinden transporter mye snø i retning Køvdalstinden.

På toppen venter en fantastisk utsikt over både fjord og fjell. Selve toppen er nesten blankpolert av vinden og isen blinker i solen.

Fin utsikt over Helgelandskysten i Meløy, her med Storskartinden og Rismålstinden. Helt borterst ved horisonten ligger Bolga.

Køvdalstinden og Storskartinden. Vinden inviterer ikke til å bli lenge på toppen. Det ytterste er å ta noen bilder, rive av fellene og tar lunsjpausen litt lenger nede.

Til venstre Istinden, til høyre Lille Istinden. Først ned og så går terrenget slakt oppover igjen til nesten 1200 moh. Fine skispor fra Istinden og nedover frister og gå videre, men det gjør ikke vinden.

Utsikt fra Tverrfjellet østover. Et uendelig is- og snølandskap venter her. Til høyre troner Ruffen.

Et kjapt bilde sørøstover med Fykanvatnet til høyre. Bakom vatnet og i midten ser en Synkhøgda på Glomfjellet. Til venstre for Fykanvatnet og i forgrunnen Reben.

Tilbake og i nærheten av stolheisen. Her ligger en hytta tilknyttet alpinanlegget der en har mulighet å ta seg en pause med kaffe og vafler. Utsikt nedover mot Glomfjord og Fykan.

Glomsteet på fjordens sørside. På bildet ser en også Glomfjord industripark der mange av kommunens hjørnesteinsbedrifter holder til.

Til venstre ser en deler av alpinanlegget og alpinbakken. Fra Stolheisen kan en enten renne ned direkte, en litt brattere variant, eller en går rundt Glomvasshågen for så å svinge inn i alpinbakken.