Urskartinden 1 146 moh

Publisert den

Klikk på bildet nedenfor hvis du vil se turen som 3D-video og er interessert i mer harde fakta som distanse, høydemeter m.m.

Kart med GPS-spor over turen til Urskartinden. Turen starter fra parkeringsplassen ved Nedre Åselivatnet og er en voksne dagstur om man tar den på en dag. Det er like fint med en overnatting i telt i Åselidalen for å gå Urskartinden og turen tilbake på dag to.

En voksen tur med 19 km lengde og bra mange høyde meter for å komme seg opp til 1 146 moh.

Søndagsmorgen og sola skinner på Urskartinden. Det er ikke mange timer sola står på fjellet her og tidlige på morgen var det på tide å undersøke hvor ruta skulle gå opp.

Senere på formiddagen har sola vandret sørover slik at hele fjellsiden ligger i skyggen. Det har regnet i går og  noe vann renner ned berget, men ellers ser det ut som at det meste har tørket. Da det er mye ur en går på bør det være tørt når man tar turen.

For å komme til foten av Urskartinden følger man Åselidalen sørover. Borte i skaret ligger Skarvatnet.

Utsikten nordvestover i retning Breitinden, Rundtinden og Per Kalsa. Det er ikke overalt mulig å komme seg over elva her.

Det er ikke høy vannføring i elva slik at det er lett å komme seg over med tørre føtter.

Lenger oppe i Åselidalen nærmer man seg steinura på foten av Urskartinden. Steinblokkene har en imponerende størrelse selv om de kanskje ser litt små ut på bildet. Her har enorme krefter vært i sving.

Følger man bekken opp kan en se fine formasjoner som ligner på Marmorslottet i Rana. Vannet og tidenes tann har fått frem vakre former.

En liten vanncngsstopp underveis. Det er ikke noe problem å få tak i vann på hele turen. I bakgrunnen ser en Landegode.

Navnet Urskartinden er fortjent. Det finnes steiner i alle størrelser på tur opp og dette partiet er et med noen større steine man må komme seg opp og forbi.

Utsikten begynner å bli bedre og bedre og helt borterst ser man nå også Bodø by.

Urskartinden er et mektig fjell når men står rett nedenfor toppen.

Selv i begynnelsen av september finnes det fortsatt en god del snø ved foten av fjellet. Snøen er uproblematisk å krysse og det trengs ikke noe utstyr for det heller. På denne siden av fjellet er det ikke mange soltimer slik at snøen holder seg lenge.

Så går veien videre oppover og det er ikke vanskelig å finne frem. Det er bare og følge hylla i fjellet.

I retning sør får man imidlertid øyet på Skarvatnet der Åselidalen åpner seg.

Helt til høyre ligger terrengkanten mellom Åselidalen og Åselivatnan lenger nede.

Det er ikke alltid like enkelt å skjønne hvor stor steiner og snøfelt er dersom en ikke har noen målestokk. Tunellen under snøfeltet var ikke så liten…

Som man ser er det god plass i tunellen og til og med en åpning på andre siden. Fint å se hvor smeltevannet har gjort jobben sin.

Etter hvert kommer toppen til Urskartinden i sikte. Herfra er det bare å komme seg opp i skaret for så å følge ryggen oppover.

En liten titt oppover i retning Spisstinden. Man får en anelse hvorfor den heter Spisstinden. Skal man traversere Falkflågtindene er det bomstopp her med mindre man har klatreutstyr.

Det er fortsatt skiføre nedenfor toppen. Synd det ikke var mer snø…

Nest siste snøfelt som må krysses for å komme seg opp i skaret. Snøen er hard, men likevel får en god fotfeste.

Nå er det ikke langt igjen og det går videre opp igjennom at vidunderlig fjellandskap.

Litt spesielt er den hvite bergarten som skiller seg tydelig ut. Av og til bør man også snu seg litt rundt for å nyte utsikten over Åselidalen.

Etter hvert får man en anelse hvorfor Spisstinden heter Spisstinden. Det er ikke fra alle vinkler den ser så spiss ut som herfra.

Snødekte tinder i Gildeskål.

Utsikt fra topplatået sørvestover i retning Gildeskål og Meløy.

Nede ligger vakre Åselidalen omgitt fra bratte fjell og tinder.

Varden på toppen av Urskartinden. Dette turmålet har ligget der lenge og gnagd på meg, spesielt når man kan se toppen fra balkongen hver eneste dag.

Toppen er utformet som et platå, så her er det ingen fare for å ramle ned. I sør ligger Bodøs høyeste fjell, Lurfjelltinden.

Børvasstinden, topp 1111, Ryptinden, Store Åselitinden og Djæveltanna ligger her på rekke og rad.

På motsatt side ligger Spisstinden, Rundtinden, Per Karlsa som danner Falkflogtindan.

Blir aldri lei utsikten over Åselidalen. Fra hver topp et annet perspektiv.

Lurfjelltinden er et lite stykke unna og ved foten av den ligger DNT sin Lurfjellhytta.

Bakom Spisstinden ligger Sandhornøya i Gildeskål kommune. Helt til venstre ser en Småtindan.

Åselidalen med Falkflogtindan til venstre og Åselitindan til høyre.

Skarvatnet helt øverst i Åselidalen. Vannet utmerker seg men en fin sandstrand som innbyr til en liten pause om man går videre i retning Lurfjelltinden. Her åpner seg også landskapet når man legger Åselidalen bak seg.

Det var denne gjengen som besteg Urskartinden i dag.

Fantastik utsikt fra toppen og spektakulære fjell i bakgrunnen.

Bratt går det nedover her, med Skarvatnet helt i bunnen.

Før eller senere må man komme seg ned fra den fineste fjelltoppen. Bodø helt der borte med Landegode i bakgrunnen.

Et annet perspektiv på Skarvatnet på vei ned.

Frodig er det i Åselidalen, samtidig er det mektige steinblokker overalt.

Veggen til Urskartinden fremstår som mektig og nesten uovervinnelig når man ser tilbake.

Men det er bare å velge den rette ruta så kommer man seg til toppen.

Det mangler ikke på drikkevann når man er på tur i Åseldalen.

Vi ses igjen, og det er noen topper som fortsatt står på lista.