Sveigen 1543 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Sveigen. Turen starter fra parkeringsplassen rett ved østsiden til Haukelitunnelen. Det bare å gå over veien og på med skiene for å gå rett opp.

sveigen

Det var vel noen tekniske problemer med GPSn som gjorde at høydeprofilen ikke er blitt slik det skal. En starter i hvert fall fra ca. 1050 moh og har ca. 600 høydemeter foran til man er på Sveigen. På kartet er det inntegnet to topper, her er det valgt toppen på høyde 1543.

sveigen_hoyde

OBS! Sjekk utløpsområdene i forbindelse med turplanleggingen. Spesielt den første delen av turen går en i terreng som er skredfarlig. Lenger oppe og mot toppen av Sveigen er terrenget ikke brattere enn 30 grader. Last ned kartet i høyere oppløsning som PDF fil.

Sveigen skred

Fra parkeringsplass øst for Haukelitunnelen. En går rett opp og det er egentlig turens artigste del før en senere svinger til høyre i retning toppen. Terrenget flater lenger opp litt ut.

Fint vær de siste dagene og i juni er det mange som benytter disse dagene for å gå kanskje en av sesongens siste topptur. En ser sporene fra forrige dagen.

Av og til er det litt enklere å ta av skiene for så å gå de bratteste delene.

Litt måling av helningen for de som er interessert i tall. Her er det ca. 37 grader nedover.

Til høyre ligger Ulevåvatnet. I midten og til venstre for dalen der Middyrelva renner ned ligger Stavsnuten. Verjesteinsnuten med 1650 moh helt til høyre.

Fin gjeng på toppen som hadde lyst på et gruppebilde.

Videosnutt fra turen til Sveigen og Stavsnuten.