Veten 402 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Veten. Turen starter fra parkeringsplassen i Kvalvåg som kan nås fra rv. 80 ved å kjøre over brua over jernbanen.

Turen starter ca. 30 moh og toppen ligger på ca. 400 moh. Store deler av turen følger en skogsveien som nesten går opp til Ørnvassbu. Stigning er moderat og det går ikke bratt oppover.

Turen til Veten og forbi Ørnvassbu er del av Malmveien. I området ble det rundt 1900 utvunnet malm og langs hele veien er det satt opp infoskilt, et prosjekt som skolen på Støver hadde.

Et gammelt selje-tre etter bare noen få hundre meter etter turen har startet er et fint syn ved siden av veien. Snøen er tung og våt i dag, men det er meldt påfyll de neste dagene.

Etter 1,5 km er første veiskille nådde. Turen går videre i retning Ørnvassbu og derfra videre til Veten. Alternativt kan en også starte fra Arlia, turen blir ca. 5 km lengre derfra.

Underveis står denne gapahuken. Turen er i utgangspunktet ikke så veldig langt, men det finnes i alle fall mulighet for å ta seg en pause og lage bål.

Granskogen danner en fin ramme for løypa. Store deler av turen går gjennom skogen og dette her er vel på det tetteste. Litt kulekjøring blir det nok på turen nedover ser det sånn ut.

Ikke langt igjen til Ørnvassbu. Til høyre ser en Vikfjellet og lenger ned Tinnvatnet. Til og med solen stikker frem mens mørke skyer henger over sjøen.

Ørnvassbu er nok ikke så populær som Erlingbu og tilsvarende treffer en ikke så mye folk her. Hytta har en fin beliggenhet ved Ørntuvvatnet. Hefra er det bare ca. 1 km til Veten.

Hytta er av og til åpen og det er mulighet for å få seg noe varmt å drikke her. I dag er den ikke åpen og så går turen videre i retning Veten.

Utsikt sørover i retning Saltfjorden med Vikfjellet til venstre. I dag er det både solskinn og mørke skyer. Men solskinnet varer ikke lenge før skyene overtar igjen.

Tinnvatnet og Vikfjellet.

Et blikk tilbake til Ørnvassbu. Lett gått og kupert skiterreng på turen videre opp til Veten. Litt opp og ned, utsikten blir bedre i og med at skoggrensen er nådd.

Skyene tar over igjen. En kan så vidt se sørover i retning Hopen og Tverrlandet. Her er det bare busker igjen og vinden tar godt i denne dagen i mars.

Her var toppen av Veten nådd. Ikke særlig mye høyere enn omgivelsen er toppen markert med et signal: høyde 402. Været har herjet med bardunsignalet som tidligere ble brukt i oppmålingsøyemed. Utsikten går østover i retning Mjønesfjellet.

Værhardt er det nok her oppe. En kjenner det på vinden i dag, og også signalet på høyde 402 bærer en del is på seg.

En snøerling kommer innover over Soløyvannet. Snoen er delvis blåst bort etter en lengre periode uten nysnø. Men været ser ut som om det snart legger seg ny snø på toppen.

Toppen til Veten til venstre. I forgrunnen er det rester fra den tidligere gruvedriften på fjellet. I gruvene ble det utvunnet kobber for over 100 år siden. Det er også satt opp varselskilt som advarer her slik at en ikke ramler ned i gruveanlegget.

Mjønesfjellet i retning øst. Været i dag var for dårlig for en topptur der borte. Veten er et fint alternativ og byr på fin skigåing i fjellet.

Panoramabildet på toppen av Veten. Utsikt østover i retning Mjønesfjellet og sørover i retning Hopen og Tverrlandet.