Innertinden 982 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Innertinden. Turen starter fra fotoboksen på Kistrand ved rv. 80.

Turen start fra havnivå og en har 982 høydemeter å gå opp før en er på toppen. Profilen er litt misvisende pga. GPS feil, toppen ligger ikke over 1000 meter. Stigningen opp er jevnt slik som profilen viser. Men spesielt i skogen medfører lokale sprang i terrenget at det er litt brattere enn en får inntrykk av gjennom høydeprofilen.

Det er fullt mulig å finne en god rute opp til toppen av Innertinden der en unngår terreng brattere enn 30 grader. Opp gjennom skogen er det noen områder brattere enn 30 grader, men det er ikke noen problemer der. Aktsomhetskartet viser et utløpsområde en oppholder seg på turen ned. Ellers får en mye skikjøring i lite skredfarlig terreng. Last ned kart i høyere oppløsning som pdf fil.

Video fra nedkjøringen fra Innertinden

Mye furuskog gjelder det å komme seg gjennom på begynnelsen av turen. Til dels bratt og når det er gode forhold lover dette bra skogskjøring. Spesielt nederst i skogen er det i midten av april noen flekker uten snø og der en må planlegge litt.

Ryggen opp i retning er et greit orienteringspunkt på turen opp gjennom skogen. her er der forholdsvis få trær og utsikten begynner å bli bedre.

Rett under kraftlinjen med utsikt i retning Mjønesfjellet som er så vidt synlig bak kraftstolpen til høyre. Snøen er fortsatt hardt tidlig på morgenen, men sola vil snart myke opp skarelaget.

Juvet som Mølnelva har dannet er en ledelinje på turen. Her på ca. 200 moh har en nådd den bratteste delen ved oppstigningen i skogen. Terrenget blir litt slakere når en kommer seg over skoggrensen.

Et av de siste trærne på turen til toppen. Rett frem vises bare fortoppen, selve Innertinden vises først når en nesten er på toppen. En holder seg langs ryggen oppover og på sørvestsiden av Mølnelva.

Til høyre ligger juvet som Mølnelva har dannet. Tydeligvis store lokalklimatiske forskjell i og med at det vokser trær i juvet, mens det på ryggen bare finnes enkelte busker og trær.

Fin skigåing oppover langs ryggen. Tydeligvis har det vært flere som brukte finværet de siste dagene for å komme seg en tur opp til enten Kistrandtinden eller Mjønestindan.

Ca. 450 moh ender juvet for å gå over i jevnt terreng. Her kan en velge om en endrer kursen i retning Kistrandtinden eller Mjønestindan. Men egentlig handler dem om å velge og vrake mellom fantastiske muligheter.

Utsikten østover i retning Fauske og Nordvika/Valnesfjorden. Valnesfjordvatnet vises i bakgrunnen og er fortsatt islagt.

God driv på tur opp i retning toppen. Her er det bare ett spor som går i retning fortoppen. Snøen er helt topp og det gledes allerede til turen ned. Forholdene kunne ikke bli bedre i dag.

Til venstre ligger Midtitinden, en av de tre toppene som danner Mjønestindan. Turfølget holder kursen rett frem og mot fortoppen til høyre.

Fin utsikt over Skjerstadfjorden og i retning Børvasstindan. I forgrunnen ligger Mjønes og Mjønesosen.

En nærmere titt på Mjønes og Mjønesosen. Landtungen strekker seg langt inn i Skjerstadfjorden. Til venstre for Børvasstindan ligger Bodøs høyeste fjell, Lurfjelltinden.

Her ser en naboen til Mjønestindan og Innertinden, Kistrandtinden. To skikjørere har tegnet sine spor i snøen dagene før.

Men også på fortoppen har det vært noen som koset seg i nydelig skiføre. Spesielt på venstre siden finnes en del hengskavler som lett kan løsne dersom soler varmer godt i topptursesongen.

En liten pust i bakken for de siste høydemetrene gås opp til både fortoppen og toppen. Helt vindstille, nydelig sol og blå himmel sørger for påskestemning.

Da er en kommet frem til toppen med storslagen utsikt over Sjunkhatten nasjonalpark. Skiene er plantet godt i snøen og det blåser godt. Til venstre ser en Heggmovatnet med Ånsvikfjellet, Småtindan og Breivikfjellet i bakgrunnen.

Nærmeste nabo i vest og likeså som Innertinden del av Mjønestindan troner Midtitinden. Spesielt på toppen er den brattere enn Innertinden, men garanterer fin nedkjøring også.

Utsikt vestover over Skjerstadfjorden og Saltfjorden. Lurfjelltinden og Børvasstindan til venstre, lengst borte og i midten Sandhornet, til høyre Midtitinden.

Obligatorisk bilde foran varden på toppen av Innertinden. God stemning etter fin tur opp og mye glede til turen ned.

982 moh har en utsikt over det meste i området. Valnesfjord og Fauske, til og med Sulisfjellene kan en se herfra dersom det er sånne siktforhold som i dag.

Litt mer “innlandspreg” i retning nordøst. Kistrandtinden kaster sin skygge og bryter opp den monotone hvitfargen.

Kistrandfjellet er bare noen få meter lavere enn Innertinden.

Børvasstindan med Småtindan i Gildeskål sett fra toppen av Innertinden. I forgrunnen ligger flanken til Mjønesfjellet.

Innertinden til venstre, i midten og helt borterst ser en Landegode og Mjellefjellet. I forgrunnen rett ved Heggmovatnet ligger Heggmotinden.

Fra venstre til høyre: Skaugtuva, Landegode, Steigtinden, Mjellefjellet, Heggmotinden. I bakgrunnen ser en til og med snødekte fjelltopper i Lofoten.