Kvannholmaksla 437 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Kvannholmaksla. Kjøre fv. 834 til Festvåg og sving av i retning Festvåggården. Turen starter fra Festvåggården og går innover dalen retning Yttermarka. Først på et stisystem som etter hvert forsvinner i skogen. Fra ca. 350 moh videre på snaufjellet.

Turen starter bedagelig uten store høydeforskjell. Avhengig av rutevalg er det veldig fint å gå langs fjæra. Etter hvert kommer en i mer eller mindre tett skog og det går kontinuerlig oppover. Jo lenger en kommer inn i dalen desto brattere blir det. Fra 250 moh høvlig bratt helt opp til toppen.

Mjellefjellet til venstre sett fra Festvåg siden. Til høyre ligger Kollen, Bremnestinden og Kvannholmaksla. Dagens mål er den laveste toppen på bildet.

Et tydelig stisystem i begynnelsen leder en forbi noen hytter i området. Målet er lett synlig og enkelt å peile seg inn på.

Forbi Ytterosen som er mulig å krysse når det er fjære. Bakom ligger toppene til Kjerringøy med Breifjellet som høyeste topp.

Blikk tilbake fra Langmyrnakken/Langmyra med utsikt over Mistfjorden. Til høyre ser en Finnkonnakken som er et populært turmål i området.

Etter hvert forsvinner stien, men det er ikke vanskelig å finne frem. Det er bare å følge dalen innover.

Bildet er tatt i Yttermarka der det på kartet vises en bygning. Bygningen kan en nok lete litt etter, men det som er mest synlig på dette stedet er denne store steinen.

Terrenget er ulendt lenger opp i dalen. God trening for balansen og siden det ikke finnes noen sti her får også retningssansen en treningsøkt.

Ca. 300 moh ser en at skogen tar en ende. Det blir lysere, men også brattere. Her begynner turens bratteste del og det er garantert at pulsen går opp i takt med høydemeterne.

Oppe på aksla eller for så vidt toppen kommer en ganske nært Bremnestinden og Kollen som vises til høyre. Til venstre topper som danner Mjellefjellet, deriblant Valviktinden.

Steigtinden vis sin profil i det fjerne. Til høyre for Steigtinden ligger Litltinden så Valviktinden/Breitinden. Det er snart midten av mai, men likevel godt med snø i fjellet.

Perspektivet lurer her, Steigtinden og Litltinden er riktig nok naboer, men likevel er det et stykke mellom de.

Utsikt østover der Mistfjorden ligger. I midten fergeleiet på Festvåg og fjelltoppene i Sjunkhatten nasjonalpark. Snøgrensen kryper stadig oppover og det nærmer seg våren.

En titt nordover der Kjerringøy ligger. Møsterøy i forgrunnen så Fjærkjerringa til venstre og Breifjellet til høyre. I bakgrunnen skimtes Lofotveggen.

Rett frem ligger fergeanløpet Misten. Heimdalstinden og Misttinden rett bakom.

Møsterøya ved inngangen til Mistfjorden. Fjærkjærringa til høyre.

Noen turmål for senere turer. Til venstre for den tydelige rennen ligger Heimdalstinden, til høyre Misttinden. Laukstelltinden helt til høyre på bildet.

Igjen Heimdalstinden på dette bildet og nå Breifjellet til venstre.

Veien fra Misten til Kjerringøy til foten av mektige fjell, her Fjærkjerringa.

Kollen til venstre og så Bremnestinden. Landegode i bakgrunnen.

I forgrunnen til venstre ser en Finnkonnakken. Bakom ligger fjellene i Sjunkhatten nasjonalpark som ikke er helt så enkelt tilgjengelig. Ånsvikfjellet, Storvikfjellet og Breiviktinden.

Langt ut i havet ser en Lofotveggen. I dag er det klart vær og fin utsikt over Vestfjorden.

Da går turen allerede tilbake, men nå en litt annen rute. Den her forenkler det å komme seg over Markelva med tørre føtter.

Ingen bilde på toppen denne gangen, men i skogen. Svett og fornøyd med innsatsen.

Kveldssol ved Ytterosen. Herfra er det bare en liten rusletur tilbake til turens utgangspunkt.

2 Svar på “Kvannholmaksla 437 moh”

1. Har hytte i Ytterosen, så på Kvannholmaksla har jeg vært, men vi bruker å gå opp på nakken og følge den helt opp. Det er en flott rute, og du slipper skogen.