Lønsdal-Flatviskis

Publisert den

Klikk på bildet nedenfor hvis du vil se turen som 3D-video og er interessert i mer harde fakta som distanse, høydemeter m.m.

Kart med GPS spor over turen fra Lønsdal til Flatviskis. Parkeringsplassen ligger rett ved E6, men har ingen direkte avkjørsel. Kjør først retning Lønsstua og så nedover mot E6 igjen.

Fin liten tur uten mange høydemeter i kupert terreng.

Noen elver skal krysses på denne turen, blant annet Saltdalselva. De to største krysser en via bru og etter noen regntunge dager og mildvær blir det noe vann som skal renne nedover.

Det er høstlig vær med regn i luften og myrene har fått en brunfarge. Ikke mye løv igjen på trærne og her oppe er høsten på tampen.

Noen plasser derimot – selv om det ikke er mange – er det fortsatt full høst med fine gulfarger. Her er det nok en “lomme” der vinden ikke har herjet og dermed var det en del busker igjen med løv.

Også over Viskisbekken går det en bru slik at man slippe å få våte føtter. Herfra er det bare en steinkast til Vestre Viskisvatnet.

Vestre Viskisvatnet med Viskisnasen i bakgrunnen. Stien følger et lite stykke Vestre Viskisvatnet før det går slakt oppover mot Flatviskis.

Man skulle ikke tro det, men her var det en fin sandstrand ved vatnet.

Tur-retur er turen på ca. 12 km. Har man to biler er det også mulig å gå videre til Graddis. Denne gangen går turen tilbake til Lønsdal.