Løpsfjellet 339 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Løpsfjellet. Turen starter fra parkeringsplassen Maskinisten.

løpsfjellet
Fra Maskinisten følger en lysløypa i retning Vågøyvatnet. Ved Dyrlia tar en av til venstre og går videre oppigjennom skogen der det ikke er oppkjørt løype. Slakt går det oppover til en kommer med noen høydemeter nedover imellom til en kommer til Løpsfjellet.

løpsfjellt

Oppigjennom den tette granskogen mot Dyrliaksla. Nesten en eventyrskog, smal, men nok plass for å gå opp sin egen løype.

imageLitt lenger opp går granskogen over i bjørkskog. Skogen er ikke så tett her og mye lysere. Dermed finnes det flere muligheter å finne seg en løype oppover.

imageJo høyere en kommer desto mindre vegetasjon. Det er ikke mange spor opp til toppen av Løpsfjellet.

imageNydelig vinterstemning på Løpsfjellet. Sola er i ferd å gå ned og en ser både Børvasstindan og Småtindan.

imageUtsikt mot Keiserevarden. Sola forsvinner bak skyene. Til venstre ligger Fugløya og til høyre for Keiservarden øyene som hører til Helligvær.

imageBlikket nordover over ryggen til Løpsfjellet. I forlengelsen ligger Mjellefjellet og rett bortover Steinmofjellet.

imagePanoramautsikt fra Løpsfjellet over Skjerstadfjorden. Børvasstindan og Småtindan er nokså tydelig mens sola står enda ovenfor Keiservarden til høyre.

imageDet er forblåst på Løpsfjellet. Her vises utsikten innover Skjerstadfjorden i retning Valnesfjord og Fauske.

imageRadaranlegg på Løpsfjellet. Det er veldig isete og stålkantene blir ivrig brukt får i ikke skli helt ukontrollert.

imagePanoramautsikt sørvestover i retning Gildeskål. Til høyre ligger Landegode.