Håen 438 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Håen på Værøy. Sving av fra fv. 792 ved idrettbanen og kjør i retning Marka. Turen starter fra parkeringsplassen ved lysløypa.

Første delen av turen starter passe bratt og en kommer flere ganger i kontakt med NATO veien som også går frem til Håen. Fra skaret vest for Hornet slaker terrenget merkelig ut og med utsikt til begge sider går en på ryggen sørvestover til Håen.

Utsikt over Sørlandet på Værøy. Her ligger hoveddelen av bebyggelsen på Værøy. De to toppene en ser på bildet er Valltinden og Gullaksla.

NATO veien går fra bygda opp til fjellet og forsvinner, til høyre på bildet, i tunnelen. Det er mulig å følge NATO veien opp til Håen, men dette er et kjedelig alternativ og så bør en i hvert fall ikke gå gjennom tunnelen.

NATO veien i retning Håheia.

Utsikt nedover i retning Sørland og der NATO veien går i “slynger” opp i fjellsiden. Bildet er tatt et kort stykke nedenfor skaret vest for Hornet.

Utsikt nordøstover med Hornet til høyre. Øye i midten er Mosken og ikke bebodd. Bakom der ligger Lofotodden med Moskenes kommune ytterst i Vest-Lofoten.

Lofotodden og Mosken. Helt nede ligger og ved foten til Hornet ligger en liten sandstrand. Den er del av Nordlandshagen og derfra kan en gå turen til fuglefangerbygda Måstad.

Fine sandstrender finnes rundt omkring på Værøy. Noen er enklere tilgjengelige enn andre.

Utsikt fra skaret sørvestover i retning Håen og Håheia. Fra skaret fortsetter turen langs ryggen med luftig utsikt nedover på yttersiden. Breidfjellet til høyre i bakgrunnen.

Utsikt fra skaret sørøstover over Sørland. Til høyre går en sti opp retning Hornet og det er mulig å ta en kort avstikker dit.

NATO veien som kommer opp fra Sørland. Høydedraget i bakgrunnen er Gjerdheia og Bjørgan.

Herfra er det mulig å få øyet på forsvarsanlegget som NATO veien går til. Til venstre ser en stien som følger fjellryggen opp dit.

Et blikk tilbake i retning skaret og Hornet.

En kan selv bestemme hvor luftig en vil ha det. Går en på stien får en bra utsikt ned mot stranda som ligge ca. 350 meter lavere. Bak Hornet ser en Mosken.

Hornet, Mosken og Gjerdheia. Det er overskyet og fine temperaturer for å gå fjelltur, men fargene har ikke så store kontraster siden sola har gjemt seg bak skyene.

Stien videre i retning Håen og forsvarsanlegget. Breidfjellet og Måstadfjellet i bakgrunnen.

Herfra kan en få fin oversikt over stien nede ved stranda som går fra Nordlandshagen til Måstad.

Måhornet til venstre og Måstadheia til høyre. Det som er igjen av bebyggelsen på Måstad ser men herfra.

For å komme seg til Måhornet må en først gå til Måstad. Derfra går det en tydelig sti opp til fjells.

Fra Håen får en nesten et fugleperspektiv nedover. Fjellet stuper ned og rett nedenfor ligger en uberørt strand som kun kan nås fra sjøsiden.

Dette bildet er nok en klassiker når en er på Værøy. Fra Håen ser en over til Måstad og en ser store deler av stien som går fra Nordlandshagen til Måstad.

Stien fra Nordlandshagen følger først øyas ytterside og ved Eider, rett i midten, skifter stien siden til innersiden.

De første meterne tilbake og ned til Sørland følger en NATO veien. Men det finnes noen alternativer parallelt med NATO veien med fin utsikt over Værøy.

For øvrig veldig bra at man blir gjort oppmerksom på “fotografering forbudt” når en forlater området. Men det er vel mange som har vært her og tatt det klassiske bildet av Måhornet og Måstad.