Mulstrandtinden 720 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Mulstrandtinden. Fra Bodø på fv. 834 i retning Kjerringøy svinger en av i retning Mjelle. Turen starter fra parkeringsplassen ved Futskaret.

Turens utgangspunkt ligger ca. 60 moh og når en ikke finner stien med en gang kan det være litt krunglete å komme seg opp de første høydemeterne. Når en kommer seg over en del klipper og på ryggen av Aksla blir orienteringen enklere. Fra steinura blir det rimelig bratt og en bør være fjellvant siden det er en del løse steiner samt at noen kan få føling for høyden.

Begynnelsen av turen er litt kronglete i og med at stien ikke var synlig, heller ikke er ruten opp merket. Først krysser en under høyspenten og det er en del kratt og skog som gjør at sikten opp ikke er helt optimal.

En strålende solskinnsdag på Mjelle. Parkeringsplassen ved Futskaret der turen starter. Det blir en fornøyelse å slite seg opp i 20 varmegrader til over 700 moh.

Etter hvert dukker toppene opp som er del av Mjellefjellet: Mjelletinden, Mulstrandtinden, Breitinden, Valviktinden og Litltinden. Turen til toppen av Mjelletinden er på ca. 2,2 kilometer.

Valvika og utsikt i retning Bodø. Til venstre ligger Skaug og Skaugtuva.

Nå har en også funnet stien opp. Det kan være greit å høre med en lokal kjent hvor stien går, men dersom en har litt sans for å utforske vil en før eller senere treffe på den. Spesielt lenger opp er stien tydeligere og merket med noen små varder.

Et stykke opp på Aksla med utsikt vestover. Landtungen som strekker seg utover er Hovden og Ytterheia. Bakom ligger Landegode i solskinnet.

Toppene gjemmer seg når en går opp Aksla. Først over 350 moh får en øyet på hvor ruten går videre oppover. Klipper sperrer for sikten og terrenget kan være litt vanskelig å lese på kartet.

Mot sørøst ligger Steigtinden, helt til høyre ser en Skaugskaret som en går opp før en kan fortsette på ryggen i retning Steigtinden.

Det blir tydeligere hvor ruten går opp nå. Til venstre ligger Mjelletinden og til høyre Mulstrandtinden. Steinuara i midten av bildet må en krysse og en kan på videre turen oppover holde seg til venstre for den. Så går turen opp gjennom skaret som en ser til høyre og nedenfor Mjelletinden.

Samme perspektiv på Mjellefjellet, men mindre detaljer. Lite skog, litt kratt og oversiktlig terreng. Nå er det bare å stå på og slite seg opp til toppen.

Steigtinden, bakom ligger Storvikfjellet og Ånsvikfjellet sentralt i Sjunkhatten nasjonalpark.

Valvika på slutten av Valvikdalen. Jo høyere en kommer desto bedre blir inndelingen av landskapet med sine landbruksområder synlig.

Landegode sett fra Aksla. Klart og fint vær i dag slik at det ikke er noe problem å se helt til Lofoten. Lofoteveggen ser en helt til høyre.

Så var en kommet til steinura. Den må krysses for å komme seg videre oppover, og for å slippe å gå gjennom skog og kratt. Store steiner som stort sett sitter fast gjør det enkelt å krysse den.

Hovden og Ytterheia i midten. Nå blir også Vågøya godt synlig, mens det rett bakom og i det fjerne ligger Sandhornøya med Sandhornet og Fugløya.

Terrenget blir brattere etter hvert, men det er lett å orientere seg her i terrenget. Snart er en kommet over steinura.

To små varder markerer “inngangen” til steinura. Greit å få litt orienteringshjelp på tur nedover. Omtrent her forlater en steinura og fortsetter oppigjennom skaret.

Inngangen til skaret mellom Mjelletinden og Mulstrandtinden. Stien holder seg tett ved fjellveggen. Når en snur seg rundt og ikke bare ser oppover i retning skaret får en noen luftige utsikter her.

Utsikt oppover med Mjelletinden til venstre. Steiner av all slags størrelse fra små til store. Spesielt lenger opp i skaret er det noe grus som krever litt oppmerksomhet både på turen opp og ned.

Turen oppigjennom skaret blir brattere og brattere.

Der opp ruver Mjelletinden. Sentralt i bildet vises det området som kanskje er den vanskeligste kneiken på hele turen. En liten terrengkant midt i skaret.

Bakom Skaugtuva ser en så vidt Børvasstindene. Utsikten lover allerede nå bra og en får på toppen nok utsikt over både fjord, fjell og hav. Bildet er tatt ca. 620 moh og i forgrunnen ser en en terrengkant som er litt luftig. Her gjelder det å finne ut hvordan en kommer seg over denne kneiken. Men når en først har løst gåten er resten av skaret barnemat.

Fjellveggene opp til Mjelletinden til høyre og Mulstrandtinden til venstre rammer inn et fantastisk landskap bestående av fjell, holmer og skjær og hav. Landegode til høyre og Sandhornet til venstre.

Da er en kommet til topps med utsikt vestover i retning Mjelletinden. God sikt over Vestfjorden og til og med Lofotveggen ser en i dag. Det må nok være drøye 9 mil dit.

Noen av naboene til Mulstrandtinden vises til venstre: Breitinden, Valviktinden og Litltinden. I midten ligger Steigtindvatnet og til høyre selve Steigtinden. Rett ligger Mjønestindan og Sjunkhatten nasjonalpark.

Varden på toppen av Mulstrandtinden. Til venstre Steigtinden og Mjønestindan.

Kollen i midten og bakom ligger Kjerringøy. Mistfjorden ligger mellom Mjellefjellet og Kjerringøy.

Mistfjorden og store deler av Kjerringøy bakom. Til høyre ligger flanken til Breitinden.

Utsikt fra toppen over Valvika, Skaug og i retning Bodø. Børvasstindan er godt synlig i horisonten.

Kollen sett fra Mulstrandtinden, Kjerringøy i bakgrunnen.

Panoramabildet i retning sørvest med Steigtinden til venstre, Børvasstindan i midten i bakgrunnen. Fint å se hele fjellet som strekker seg fra Keiservarden over Løpsfjellet i retning Steigtinden.

Aksla, Futskaret, Ytterheia og Hovden i midten av bildet.

Mulstranda og Valvika. Her finnes det en del landbruksområder som blir fint synlig her fra toppen.

Steigtindvatnet med Steigtinden. I midten og helt borterst ligger Innertinden, Midtitinden og Yttertinden som sammen er Mjønestindan.

Bare å nyte utsikten på toppen.

Sjelden en har så bra sikt over Vestfjorden. Værøy til venstre, Mosken i midten og Lofotodden til høyre.

Skaugtuva i forgrunnen, i bakgrunnen Børvasstindan. Lurfjellet vises godt som snødekt fjell til venstre for Børvasstindan.

Kløkstad småbåthavn nederst til venstre. Til høyre Vågøya og sentralt midten Løpsfjellet og Keiservarden. Sandhornet i bakgrunnen og Fugløya i bakgrunnen til høyre.

Fjelltoppene på Kjerringøy og i Sjunkhatten nasjonalpark.