Hammarnesfjellet 874 moh

Publisert den

Kart med GPS spor over turen til Hammarnesfjellet. Turen starter fra Beiarstua i Beiardalen.

Enklest er det egentlig å starte turen fra parkeringsplassen for en kommer til Beiarstua for så å følge skogsveien opp. Men denne varianten følger ryggen opp i retning Hammarnesfjellet. Ryggen er langstrakt og vendepunkt i dag var ca. 874 moh.

Turen opp langs ryggen går ikke i skredfarlig terreng og det er mange artige linjer å velge imellom på tur ned. I dette tilfellet går nedkjøringen gjennom skogen i terreng som noen plasser er brattere enn 30 grader. Last ned kart i høyere oppløsning som pdf fil.

Beiarn kan være et skikkelig pudder paradis. Trær og greine bøyer seg under den tunge snølasten.

I starten er det greit å følge skogsveien slik at en slipper å gå gjennom tett skog.

Litt slit skal det være å brøyte sporet, og enda dypere skulle en synke ned i nysnøen.

Trolsk stemning i skogen med så mye snø på trærne.

Imidlertid er en kommet inn på turstien som går opp i retning Tverådalen.

Her langs ryggen opp Hammarnesfjellet skulle det bli virkelig dypt med pudder. Med tre stykker å bytting av den som tråkker opp sporet er det ganske slitsomt å komme seg opp.

Etter hvert får en utsikt over Beiardalen. Sola begynner å gå ned allerde når dagene er kort i november.

Skoggrensen ligger bak oss.

Bare enkelte busker igjen på tur videre. Enn så lenge snøen ikke vindpåvirket og fint med pudder.

Men lenger oppe begynner det å bli avblåst, snødekket er tynnere å mer vindpåvirket. Her må an passer seg ellers blir det del riper.

Tverrådalen til høyre, Beiardalen til venstre. Det blir mørkere og mørkere.

Og fargene blir bare bedre og bedre. Bakom Tellingen begynner himmelen å vise seg i rosa-fiolette farger.

Når skyene forsvinner kommer til og med fullmånen frem.

Lyset kan være magisk på sånne dager og dette er bider fra en annen tur til Hammarnesfjellet. Bildene ble tatt i desember noen få dager før jul.

Uten skyer på himmelen blir fargespillet ender mer spektakulært. Fargen på denne tiden av året er nesten uvirkelig.

Winter-wonderland finnes virkelig. Og det ligger i Beiarn.